Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A Hondáék Insight-ja már a második generáció. Az elsőt úgy évtizeddel ezelőtt Amerikában dobták piacra, de bukás lett a vége: az amcsi ésszel felfoghatatlanul pici autóból összesen nem adtak el húszezer darabot. Az Insight II viszont másban úttörő: a legolcsóbb hibrid ma Magyarországon.
Kép: Honda Insight hybrid hibrid autó kocsi 2009.07.03. fotó: Németh András Péter
A feladata pedig: legyőzni a Toyota Priust, amelynek éppen most jön majd a harmadik generációja (rengeteg újítással). A valódi vetélytárs tehát a kifutó Toyota hibrid, mely kétmillióval drágább, bár – az elektromotorjai segítségével – képes teljes csendben elindulni, s néhány kilométert megtenni. Ezzel szemben az Insight hibrid rendszerében – IMA (Integrated Motor Assist) – a 88 lóerős benzinmotort kiegészítő 14 lóerős elektromotor leginkább besegít a gyorsításba, s a fékezésnél feltölti magát.
A hátsó üveg osztott, mivel a hibrideknél kiemelkedően fontos szempont a jó légellenállás. Összességében sportos az Insight, elölről nézve pedig még vagánynak is mondanám.
Belül remek anyagok a műszerfalon, igényes kárpitok, látványos műszerfal – otthonosan érezzük magunkat. Első ránézésre a középkonzol nem éppen egyszerű darab, de használat közben ráeszméltem: jééé, semmit sem kell keresgélni, minden egyértelmű! A hátsó ülések lehajthatók, így tekintélyes csomagtérhez jutunk, de alaphelyzetben sem rossz a 408 liter. Az autó alacsony építésű, az üléshelyzet is lenn van, de el lehet férni, egyedül a hátsó fejtér esett a hibrid forma áldozatául. A kilátás hátra rettenetes, tolatóradart pedig még rendelni sem lehet. A műszerfal hasonló, mint amelyiken néhány éve a Civic-nél mindenki hüledezett – ma már nem annyira formabontó, de még mindig látványos, talán kicsit túl sokféle szín világít. A középső, szürke kijelzőn látjuk a legfontosabb adatokat: a hibrid rendszer éppen mit csinál, mennyit fogyaszt, s az elmúlt időszak fogyasztása hogyan alakult.
Finoman indul az 1.3-as benzinmotor. A műszerfal bal oldalán található zöld ECON feliratú gombot érdemes megnyomni, mivel ez kapcsolja be a környezettudatos vezetést segítő rendszert. Ilyenkor a teljesítmény és a nyomaték 4 százalékkal csökken, a motorvezérlés kijavítja a gázpedál-kezelési egyenetlenségeket, fékezésnél több energia táplálódik vissza az akkukba, s a klímaberendezés is energiatakarékos módba kapcsol (vagyis nem tartja szigorúan a beállított értéket – hasonlóan a tempomathoz, amely szintén megenged 1-2 km/h ingadozást). És a leglátványosabb megoldás: ha finoman nyomjuk a gázpedált, az osztott műszerfal tetején lévő digitális sebességmérő zöld háttérszínű, s ahogyan lejjebb nyomjuk, úgy lesz egyre sötétebb – így a szemünk sarkából is látjuk, mikor vagyunk érzéketlen tuskók a környezetünkkel szemben. Ilyenkor jobb, ha mihamarabb elszégyelljük magunkat és visszaveszünk a gyorsításból.
Egyébként sem érdemes nagyon nyomni a gázpedált, mert az autó nem nagyon megy, inkább csak nyüszít, hogy hagyjuk már végre békén. A kocsi minden porcikájából sugárzik: takarékoskodj az üzemanyaggal! Ebben az autóban még a Forma–1-es pilóták is tojással a pedál alatt vezetnének, s pokolian örülnének egy-egy serlegnek, amit a kis kijelzőn kap az Insight sofőrje spórolása jutalmául. S bár nemigen gyorsul, valahogy mégis élvezetes vezetni: remek a futómű, Hondához méltóan precíz a kormányzás, remek fogású a volán.
A hibridekben már megszokott CVT váltót találjuk itt is, a drágábbik Elegance felszereltségnél a kormány mögött található a tökéletesen felesleges fülekkel, amelyekkel válthatunk a fokozatok között (egy fokozatmentes váltóval felszerelt autóban). Egy hét alatt csak annyira jöttem rá, hogy a motorféket lehet vele erőteljesebben használni.
Bár az Insight a legolcsóbb az itthoni hibridek között, így is 5,3 millióz kóstál, amiért már tisztességes autót ad minden valamirevaló gyártó. Ha hozzávesszük, hogy tulajdonképpen egy módosított Jazz-alapra épült, kvázi kisautóról van szó, még kevésbé rózsás a helyzet. A kétféle felszereltség közül az olcsóbbik is tud mindent, amit kell: automata klíma, elektromos ablakok, könnyűfém felni, CVT váltó. Ám jöjjön a lényeg, a fogyasztás: óvatosan vezetve, bekapcsolt ECON gombbal 5 liter körüli értéket mértünk – bár néha már idegesítően lassan mentünk, így normál használatban ez az érték közelebb lesz a hathoz.
Az Insight egyedi autó, óvja a környezetet és minket is erre késztet, tehát tudatmódosító erővel rendelkezik. Lám, hogy visszaadtam, már csakis a szelektív szeméttárolókat keresem...
Kattintson bármelyik fotóra és megnyílik a képgalériánk!
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu