Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Három év múlva "betankolhatunk" az ezt követően akár szeszkutaknak is nevezhető üzemanyagtöltő állomásokon. Ekkortól lehet alkohollal - pontosabban bioetanollal - is üzemeltetni a honi gépkocsiparkot. Addig viszont még nagyon sok a teendő.
A bioetanolnak az Európai Unió adott zöld utat a XXI. században - mondta Sipos Domokos, a szabadegyházi Hungrana Kft. ügyvezető igazgatója az országos kukoricafórumon, ahol Megújuló energiaforrások címmel tartott előadást.
Jóllehet hazánkban az 1930-as években már "motalko" (a motoralkoholból alkotott fantáziaszó) néven forgalmaztak motorok működésére alkalmas alkoholt, de ennek forgalmazása a második világháború után megszűnt.
A bioetanolt nedves és száraz technológiával egyaránt elő lehet állítani. Az USA-ban negyven százalékban száraz technológiát alkalmaznak. A Hungrana a nedves gyártási mód mellett döntött, mert számítások szerint hazánkban ez a gazdaságosabb. Ezzel az eljárással kétszáznyolcvan kiló kukoricából készül egy hektoliter alkohol. A kukorica és a bioetanol ára úgy aránylik egymáshoz, hogy ha "egy egységnyi" a kukorica értéke, addig a bioetanolé kettő. Sipos Domokos ugyanakkor óva intett attól, hogy a kukoricatermesztők rózsaszín álmokat kergessenek a bioetanol-gyártás kapcsán. A reális lehetőségeket kell feltérképezni. Hazánkban 27 euró földalapú támogatás jár hektáronként annak a gazdának, aki bioetanolt előállító céggel szerződi le a kukoricatermését. Ezzel szemben egy francia kukoricatermesztő 45 euró földalapú támogatást kap ugyanezért. (Mit van mit tenni, ilyen feltételekkel sikerült csatlakoznia Magyarországnak az Európai Unióhoz!)
A magyar parlament döntése értelmében 2008-tól kezdődően a fosszilis üzemanyag összes mennyiségéhez képest 4,4 százalék lehet a bioetanol. Ez az arányszám 2010-re eléri az 5,7 százalékot. A töltőállomásokon 2008. január 1-jétől lehet majd vásárolni bioetanolos benzint. A törvény értelmében egy-egy liter 95-ös oktánszámú bioetanolos benzinnek a fogyasztói ára mindenkor 8 forint 30 fillérrel olcsóbb kell hogy legyen, mint a száz százalékban fosszilis eredetű 95-ös üzemanyagnak. Az osztrákok dolgozták ki Ausztriára vonatkozóan ezt az árkülönbséget, és ott bevált. Mintaadónak átvettük a szisztémát.
Míg itthon alig hallunk róla, az unió más részein forrponton van a bioetanol ügye, elvégre a 95-ös foszszilis benzin finomítói ára ma már 132 forint, a bioetanolé pedig 145 forint. És ez már olyan kis különbség, ami versenyképessé teszi a bietanolt a benzinnel szemben - hangoztatta Sipos Domokos.
Hazánkban 2008-ban 326 ezer tonna kukoricát használnak majd fel bioetanol gyártására, 2012-ben hatszázezer tonnát. Vagyis a kukoricafeleslegek csak egy kis részére adhat megoldást ez a felhasználási mód.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu