Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Ismét egekbe szökött a kőolaj ára a közel-keleti és más válságok miatt. Ha a viszálykodás kiszélesedik, az a kőolajellátás biztonságát fenyegetheti. Tudósok, szakemberek régóta törik a fejüket: mi léphetne a fékevesztett motorizációt kiszolgáló fekete arany helyébe. A választ a megújuló energiaforrásokban vélik megtalálni. Közülük is a mezőgazdaság által termelt alapanyagokból, a búzából, a kukoricából, a cukornádból és más keményítőtartalmú növényekből erjesztett alkohol, a bioetanol lehet a benzint kisebb-nagyobb részben helyettesítő hajtóanyag, a gázolajat pedig a repcéből, napraforgóból, pálmaolajból vagy éppen szójából nyert biodízellel helyettesíthetik.
A híreket hallva, úgy tűnik, Földünk mind közelebb kerül Yamani szaúd-arábiai sejknek a kő- és a kőolajkorszak között vont párhuzamához: "A kőkorszak sem azért ért véget, mert elfogyott a kő, a kőolajkorszaknak sem azért lesz vége, mert elfogy az olaj."
A nyersolaj hordónkénti ára 78 dollár körüli, ám olajpiaci elemzők szerint nyolcvan fölé is emelkedhet, sőt elérheti akár a száz dollárt is. Nem véletlen, hogy a minap Szentpéterváron befejeződött, a világ gazdaságilag legfejlettebb államait és Oroszországot tömörítő G8-ak éves értekezletének is az energia volt az egyik fő témája.
A közelmúltban idehaza a biodízelgyártásban vélték némelyek megtalálni a csodát. Épültek ugyan kisebb-nagyobb üzemek, de a biodízel hazai repcére alapozott üzemszerű gyártása és a gázolajhoz keverése csak a közeli években indulhat el. Legalábbis ezt ígéri a Mol nemrég zárult biodízeltendere.
Magyarországon a Mol egyelőre kétszázaléknyi etanolt kever oktánszámjavító adalékként a benzinhez. Egyelőre bővelkedünk a bioetanol gyártásának alapanyagában, a kukoricában. Ez is szerepet játszhatott abban, hogy az európai etanolpiacon vezető helyen álló Svédország - amely mellesleg 2020-tól meg akar szabadulni a kőolajfüggőségtől - hazánkban négy helyszínen tervez építkezést. A Sekab cég többségi tulajdonában lévő BKZ Beruházás-fejlesztő Zrt. Mohácson, Gönyűn, Marcaliban és Kabán - összesen 343 millió euróért - biomassza-erőművel kombinált etanolüzemeket épít. Másfél millió tonna terményből ezek, várhatóan 2008 őszétől, évente hatszázmillió liter etanolt termelnek majd. Más kezdeményezésekkel együtt 2010-re az etanolüzemek nyersanyagigénye akár négymillió tonna gabonaféle lehet. Az etanol mellékterméke, a szeszipari moslék a környező szarvasmarhatelepeknek vagy (megszárítva, 25 százalékos fehérjetartalommal) távolabbi felhasználóknak lehet üzlet, az etanolhoz hasonló mennyiségben keletkező folyékony szén-dioxid pedig kelendő az európai piacon.
Nemcsak hogy hosszú távú, tízéves szerződéssel garantált piacot kínál a gabonatermesztőknek, az etanolprogram előnyösen hat a vidéki foglalkoztatásra is. Popp József, az AKI kutatója szerint egymillió liter etanolra 38 közvetlen munkahelyet, ugyanennyi benzinre pedig csupán 0,6-et lehet számolni. A környezetkímélő üzemanyag tehát közvetett hatásaival együtt javít a megélhetésen is. A szakember nemrég az USA-ban meglátogatott néhány, évi 150-300 millió liter etanolt gyártó üzemet, amelyek megtérülési ideje két-három év.
Az etanolbizniszt az amerikai kontinensen már évtizedek óta javában űzik. Az exportban világelső Brazília van a legkedvezőbb helyzetben, mivel a cukornádból nemcsak cukrot, hanem etanolt is olcsón lehet termelni. A hordónkénti olajárhoz viszonyítva náluk harminc, az egyesült államokbeli kukorica esetében hatvan, míg az európai gabonafélékből készített etanoléban kilencven dollár a jövedelmezőségi határ. Az amerikai földrészen az etanol és a benzin különböző arányú keverékére alkalmassá tett úgynevezett flexmotorokkal forgalmazzák az autókat, s garanciát is vállalnak a gyártók. Nálunk most még afféle tyúk-tojás-vita folyik: az autógyárak addig nem rukkolnak elő a flexmotoros konstrukciókkal, míg a töltőállomások nem árulnak növényi üzemanyagot, és fordítva: autók híján nincs kinek forgalmazni ilyet a benzinkutaknál. Az amerikai kontinensen egyébként a személyautók többsége benzinüzemű, földrészünkön viszont, kismértékben ugyan, de a dízelek vezetnek.
Több mint negyed százada, Energia a földekről címmel jelent meg egy kiadványsorozat. Az energiatakarékos termelési módszereket csokorba szedő összeállítás szerkesztői aligha gondolták, mennyire jövőbe tekintő címet választottak. Hiszen nálunk sincs már beláthatatlanul messze, amikor "a földekről tankolhatunk".
Jövedéki adók
A Vám- és Pénzügyőrség tájékoztatása szerint a folyamatban lévő szabványosítást követően a benzin és a bioetanol keverékét, ha az legalább hetven százalék etanolt tartalmaz, csupán a benne lévő benzin arányában terheli jövedéki adó. Például az E85 nevű üzemanyagban 85 százalék etanol van, így a 15 százaléknyi benzin 103,5 forintos teljes jövedéki adójához képest a literenkénti jövedéki adó csak 15,5 forint lesz. A biodízel nincs ilyen kedvező helyzetben, mivel a kisebb kéntartalmú gázolajhoz hasonlóan literenként 85 forint adó terheli. (A biodízel után 2000 eleje és 2004 vége között nem kellett adózni, ám a forgalmazási előírások változása miatt megszűnt az adómentessége.)
A nyilvántartásba vett mezőgazdasági termelők a gazdálkodáshoz felhasznált gázolaj jövedéki adójának háromnegyedét visszaigényelhetik. Szántóra évente hektáronként legfeljebb 95, kert, gyümölcsös, szőlő esetében 200, gyepekre 12, halastavakra 55, erdőfelújításra 90 liter gázolaj vehető figyelembe. A szarvasmarhatartók az éves átlaglétszám alapján tehenenként 85 liter gázolaj adótartalmának visszaigénylésére jogosultak. (Természetesen számlát vagy hatósági igazolást mellékelni kell.)
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu