Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Kaposváron, a somogyi megyeszékhelyen tesztelték a városi forgalomban a svéd Scania bioetanollal működő autóbuszát. – A tesztüzem tapasztalatai kedvezőek, a városlakók jól fogadták a járatot. Némelyik utas pálinkafőzde szagúnak, mások pirított tökmag illatúnak ítélték, de szépnek és kényelmesnek találják – összegezte a próbaüzem tapasztalatait Csapó József, a Kaposvári Tömegközlekedési Zrt. vezérigazgatója.
Kép: Tankolas benzinkut benzinaremeles 2006.06.27. foto: Nemeth Andras Peter
A biobusz üzemeltetési adatait egy ugyanolyan évjáratú Ikarusz autóbuszéval hasonlították össze. Az ökobusz 48 százalékkal több bioetanolt fogyasztott, mint amennyi benzint a hagyományos üzemű magyar gépjármű, az üzemanyagköltség azonban így is jóval kisebb, mint hagyományos üzemmódban, tehát összességében a biobusz gazdaságosabban üzemeltethető. Üzemanyagának, az E95-ös bioetanolnak valójában 95 százaléka a biológiai úton előállított bioetanol, öt százaléka speciális adalékanyag. Igaz, a fajlagosan kisebb energiatartalom miatt gyakrabban kell tankolni, de a gépjármű nagyobb teljesítményre képes, és használatával kevesebb üvegházhatást okozó gáz kerül a környezetbe.
– Az önkormányzat tulajdonában lévő közlekedési vállalatnak 43 autóbusza van, átlagéletkoruk 12,1 év. Harminc jármű érett meg a cserére, és ha már váltani kell, akkor alternatív energiával működő járműveket célozunk meg – mondta Szita Károly polgármester. A város vezetése tízéves rekonstrukciós program keretében tervezi a buszpark megújítását. Az elképzelések között szerepel egy bioetanolgyár építése Somogyban.
Svédországban, főképp Stockholmban évek óta több mint hatszáz, etanollal működő busz szállítja az utasokat a tömegközlekedésben. Ezek egy évben ötezer autó szén-dioxid-kibocsátásának megfelelő üvegházhatású gáztól kímélik meg a légkört.
Kaposvár mellett legkomolyabban Szeged fontolgatja zöldbuszok beszerzését, és más magyarországi önkormányzatok is érdeklődnek iránta.
Kaposvárott egy bioetanollal működő Saab személyautót is teszteltek. A menetpróbák során 25 százalékkal fogyasztott többet a 15 százalék benzinből és 85 százalék etanolból álló E85-ös keverékből, mint a benzinüzemű. Svédország 2020-ra kőolajfüggetlenné akar válni. A sikerben nem elhanyagolható szerepe van annak is, hogy a zöldüzemanyagra nincs jövedéki adó, így az harminc százalékkal olcsóbb. A svéd kormány többféle kedvezménnyel támogatja elterjedését: a cégautók húsz százalék adókedvezményt kapnak, Stockholmban nem kell utánuk városi adót fizetni, parkolásuk is ingyenes.
Magyarországon más a helyzet: alig tucatnyi olyan olyan autó fut, amelybe bioetanolt lehet tankolni. Igaz, egyelőre csak két bioetanolkút üzemel.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu