Most az ételfutár fizet!

A Gastroyal Food Vendéglátóipari Kft. fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott. Olyan állításokat tett fogyókúrás ételeiről, amelyeket nem tudott hitelt érdemlően igazolni, így 10 millió forintos bírságot kapott – olvasható a – állapította meg a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Szabad Föld Online-hoz eljuttatott közleményében.

GazdanetO. Horváth György2010. 04. 20. kedd2010. 04. 20.
Most az ételfutár fizet!

A Gastroyal kereskedelmi kommunikációiban azt állította, hogy az adott étrend alkalmazásával a fogyasztó meghatározott mértékben csökkentheti testsúlyát (például 90 nap alatt 15-20 kilogrammot fogyhat). A társaság figyelmen kívül hagyta, hogy magyar és európai jogszabályok értelmében a csökkentett energiatartalmú élelmiszer reklámozása semmilyen módon nem utalhat a használata révén elérhető testtömegcsökkenés mértékére. Ráadásul a Gastroyal még az állításokra vonatkozó bizonyítékokat sem nyújtott be. Nem nyújtotta be az egyes fogyasztó étrendek által elérhető testtömeg-csökkenésre vonatkozó vizsgálat eredményeit, ilyen vizsgálatot nem is végzett. Az egyes fogyókúrás étrendek vevőinek nemére, életkorára, testmagasságára, testtömegére, fizikai és szabadidős aktivitására vonatkozó felmérést nem készített, s nem tudta pontosan meghatározni, hogy az egyes fogyókúrás étrendeknél megadott testtömeg-csökkenés a fogyasztók milyen hányada számára érhető el. A Gastroyal által hivatkozott bizonyítékok alkalmatlanok voltak az állítások igazolására.

A Gastroyal egyes hirdetéseiben azt is állította, hogy az általa forgalmazott étrendek minden idők nyolc legjobb fogyókúrái közé tartoznak. A GVH arra a következtetésre jutott, hogy a reklámok – az említetteken felül másik kettővel is bajok voltak - üzenete szerint a vállalkozás által kínált nyolc étrend a leghatásosabb az összes fogyókúrás étrend közül. Ráadásul ez az állítás a piacon fellelhető összes étrenddel való összevetést és annak eredményét közvetíti. A piacelsőségi állítás azonban nem nyert bizonyítást.

A versenyhatóság az elmúlt hónapokban több esetben is elmarasztalta azokat a vállalkozásokat, amelyek az általuk forgalmazott termékeknek igazolatlanul testsúlycsökkentő hatást tulajdonítottak. Februárban például két vállalkozás, a Telemarketing Kft. és az Update Zrt is hasonló ügyben kapott 3-3 millió forint bírságot. A kiemelt figyelem oka, hogy a testsúlyproblémákkal küzdők az átlagosnál érzékenyebb, kiszolgáltatottabb fogyasztók, akik erejükön felüli anyagi terheket is hajlandóak vállalni fogyásuk érdekében. A nekik szóló reklámok esetében a hirdető vállalkozások felelőssége éppen ezért az átlagosnál nagyobb.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!