Menők az akciós termékek

Alaposan nézzük meg, mi kerül a húsvéti asztalra! Erre figyelmeztettek bennünket ünnep előtt a hús- és édesipar hazai képviselői.

GazdanetPethes József2011. 04. 22. péntek2011. 04. 22.
Menők az akciós termékek

– Hosszú évek óta csökken a legális csatornákon érkező hús fogyasztása, és ez hatással van a magyar húsipar teljesítményére is, amely tavaly ismét stagnált vagy némileg csökkent – mondta Éder Tamás, a Hússzövetség elnöke. A nagyobb visszaesést az export jelentős növekedése akadályozta meg. Sertés- és marhahúsexportunk egy év alatt több mint 40 százalékkal növekedett: az elmúlt évben meghaladta a 180 ezer tonnát, illetve a 380 millió euró értéket. A belföldi kiskereskedelemben évek óta csökkenő forgalom tapasztalható. Ezért sajnos azzal kell számolni, hogy a magyar húsipar összességében, ahogy 2009-ben is, ismét néhány milliárdos veszteséggel zárta a gazdasági évet.

Az idei évben remélhetőleg megtörik ez a negatív trend, bár az első két hónap adatai nem mutatnak túl kedvező képet. A korábban jelzettnél magasabb infláció várható, amelyért részben az élelmiszerár-emelkedés okolható. Az élelmiszerek belpiaci árát felfelé hajtja a növekvő világpiaci ár, a tavalyi kedvezőtlen időjárás miatti magasabb takarmányár, illetve a növekvő energia- és üzemanyagárak. A sertés- és marhahúsok esetében a más élelmiszercsoportokban már végbement áremelkedés csak a következő hetekben, illetve hónapokban várható, mivel az élősertés árának érdemi növekedése csak az elmúlt időszakban vált egyértelművé. Egyelőre gondot okoz, hogy nem javult a háztartások pénzügyi helyzete, ezért sokan keresik az akciós termékeket – jegyezte meg Dörnyei Otília, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója. Egy átlagos vásárló kilencféle üzletbe megy el, összehasonlítja az árakat, de egyre jobban figyelembe veszi a minőséget is. Mindenesetre a szakemberek arra hívják föl a figyelmet, hogy ne vegyünk kétes eredetű hústerméket, csak olyant, amiben még nem csalódtunk, és ha lehet, magyar származásút. Mindenki a pénztárcájának megfelelő sonkát választja, de tudni kell, hogy a néhány száz forintos, gyors érlelésű nem nyújtja azt a gasztronómiai élményt, mint például a hagyományosan készített parasztsonka.

Az ünnepre nem kell sajnálni a pénzt, ezt tartják sokan, hiszen a válság ellenére is növekszik a minőségi csokoládék iránti kereslet. Csak húsvétkor több mint 800 tonna édességet majszolunk el, ami fejenként majdnem egy egész tábla csokit jelent. Ez a gyártóknak majdnem 3 milliárd forintos forgalmat jelent.

Négy éve komoly szemléletváltás figyelhető meg a vásárlók körében – tudtuk meg Sánta Sándortól, a Magyar Édességgyártók Szövetségének elnökétől. Míg régebben az olcsó, bevonómasszából készült figurák voltak a legnépszerűbbek, ma már a csokoládékat, és abból is a minél nagyobb kakaótartalmúakat keresik egyre többen. A magas kakaótartalmú csokoládé pozitív élettani hatása régóta közismert, és ma már bizonyított tény az is: 100 gramm étcsokoládé olyan mértékben csökkentheti a vérnyomást, hogy ennek eredményeképpen a szívinfarktus vagy a szélütés kockázata jelentősen csökken. A csokoládék dúsítására gyakran használt olajos magvak gazdagok vitaminokban. Az E-vitamin és az ásványi anyagok antioxidánsak, vagyis szerepet játszanak a szervezetben lévő szabad gyökök káros hatásai ellen való védelemben.

Tehát nyugodtan ehetjük a sonkát – de sok zöldséggel! – meg a csokit, mert egészségünkre válik. Utána pedig irány a természet, mert testmozgással megspékelve nem lehet bűntudatunk, hogy már megint felszedtünk pár kilót.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek