A pénzek megvonása tény, ma már csak a mérték a kérdés

Két program kivételével minden jelenlegi uniós kiadási tételnek csökkennie kell 2020 után, így az agrárpolitikára is kevesebb pénz jut majd az EU költségvetési biztosa szerint.

GazdanetO. Horváth György2018. 01. 14. vasárnap2018. 01. 14.
A pénzek megvonása tény, ma már csak a mérték a kérdés

2020 után a közös kiadások két jelenlegi legnagyobb tételét kitevő közös agrárpolitika és kohéziós politika sem mentesülhet a kiadások csökkentése alól, ugyanakkor az Európai Bizottság azon lesz, hogy ezeken a területeken a forráscsökkentés ne érje el a 30, de még a 15 százalékot sem – közölte a biztosok vitáját összefoglalva Günther Oettinger, az EU költségvetési biztosa – írja a Bruxinfo.

A két kivétel, amelyek esetében a bizottság a büdzsé csökkentését nem tervezi, sőt a források növelését is fontosnak tartja az Easmus+ oktatási-mobilitási program és a 2020 után kutatási és fejlesztési büdzsé.

A források csökkentésének két oka van, az egyik a Brexit, ugyanis az egyik legnagyobb nettó befizető ország, Nagy-Britannia kilépése éves szinten 12-15 milliárd eurós hiányt teremt majd a közös forrásokban. A másik pedig a kiadás oldalon jelentkezik, ugyanis bizonyos politikákra a jövőben több forrást kell biztosítani, mint a közös védelmi politika, a biztonság, a migráció kezelése, ezekre ráadásul a jelenlegi hétéves periódusban csak mérsékelten költ az EU.

Oettinger arra számít, hogy a 12-15 milliárdos hiányt 50-50 százalékban (6-7 milliárd euró) pótlólagos tagállami befizetésekből, illetve megtakarításokból tudják majd előteremteni az EU 27-ek. A migrációval és más kihívásokkal együtt járó többletkiadásokat azonban nehéz előre megjósolni, ezért itt nem számszerűsítették egyelőre a kiadások mértékét.

A Bizottság a források pótlására két új adó bevezetését is fontolgatja, az egyik az európai kibocsátás-kereskedelmi rendszerből származó, jelenleg nemzeti bevételek uniós költségvetésbe való becsatornázása, amit Oettinger szerint az indokolna, hogy az egész klímavédelem közös uniós politikán alapul. A másik lehetséges új bevételi forrás a környezetbe kikerülő műanyagok és melléktermékeik megadóztatása. Ha lesz ilyen új saját bevételi forrás, az adott esetben részben kiválthatja a tagállami befizetéseket is.

Oettinger arról is beszélt, hogy a biztosi testület csak valamikor Húsvét után tud majd érdemben foglalkozni olyan kérdésekkel, mint például az, hogy kössék-e, és ha igen, hogyan politikai feltételekhez is az uniós kifizetéseket 2020 után. Oettinger kifejtette, hogy két megközelítésben gondolkoznak. Az egyik szerint a jogállami és az uniós értékek, mint például az igazságszolgáltatás függetlensége is előfeltétele lenne a költségvetési források megigénylésének. A másik megközelítés inkább ösztönző jellegű lenne és több forrás elérését tenné lehetővé azoknak a tagállamoknak, amelyek a jogállami elvek tiszteletben tartása terén jól teljesítenek.

Az EU honlapján közzétett adatok szerint 2015-ben Magyarország befizetései az uniós büdzsébe a magyar GNI 0,89 százalékát tették ki. Az Oettinger által felvetettekkel kapcsolatban Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter még hétfőn azt mondta, Magyarország kész a bruttó nemzeti jövedelem 1,2 százalékára emelni a hozzájárulását. A kohéziós pénzek kapcsán a tárcavezető jelezte, hogy ezekkel mindenki jól járt, megtérülő beruházások voltak a nettó befizető államoknak. Továbbá hozzátette, a kormány szeretné, ha Magyarország is mielőbb nettó befizető országgá válna.

Az Európai Bizottság várhatóan májusban nyújtja be a következő hétéves költségvetési ciklusról szóló javaslatát, a végső döntést azonban az EU tagországainak és az Európai Parlamentnek kell majd meghoznia.
 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek