
Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu

Milyen szerepe volt 1848-ban és a későbbi századokban a Magyar Nemzeti Múzeumnak? Hogyan tudják ma a múzeumok elérni a fiatalokat? Mit jelentett a magyar állam számára Fiume? Ezekre a kérdésekre is válaszokat kaptunk Zsigmond Gábortól. A Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója szerint a múzeumnak megkérdőjelezhetetlen tudást kell átadnia az érdeklődők számára.
Kép: Zsigmond Gábor, a Nemzeti Múzeum főigazgatója , Fotó: Németh András Péter, Forrás: Szabad Föld
Egyes ábrázolásokon Petőfi Sándor a Nemzeti Múzeum lépcsője mellett áll 1848. március 15-én. A legenda szerint a Nemzeti dalt is elszavalta. Valóban így történt?
– A tudomány álláspontja szerint a Nemzeti dalt nem mondta el, de beszédet tartott. Egyébként szükségesek a mítoszok, hiszen a hagyományok erősíthetik az identitásunkat, ezeket pedig kiegészíthetik a tudományos eredmények. A magyar történelmet kezdetben írók, költők írták, majd jöttek az első történészek, régészek és nyelvészek. Ma pedig archeogenetikai kutatásokat végzünk DNS-ek alapján, és mindezek által egyre több információhoz jutunk hozzá. Mindeközben az is fontos, hogy az emberektől ne vegyünk el történeteket. Magam is a történelmi mondákon, meséken nőttem fel. Feladatunk, hogy ezeket és a tudományos eredményeket egyaránt megmutassuk az embereknek.
Kétszáz évvel ezelőtt kezdődött a reformkor, majd jött 1848 a forradalommal és a szabadságharccal. A Magyar Nemzeti Múzeum a szabadság jelképévé vált.
– A Magyar Nemzeti Múzeum valóban sokkal több mint múzeum: a magyar nemzet létének egyik legfontosabb szimbóluma. Amikor 1802-ben megalapította Széchényi Ferenc, a világ első múzeumai között jött létre. Európa nagyobb államaiban az uralkodó dinasztiák szorgalmazták a nagy múzeumok alapítását, nálunk egy magyar főnemes kezdeményezte, majd közakadozásból a magyarok hozták létre. Attól kezdve, hogy 1848. március 15-én fontos szimbolikus hellyé vált Petőfivel és a márciusi ifjakkal, a nemzeti identitás és ébredés, a polgárosodó Magyarország szimbolikus terévé, mondhatni, zarándokhelyévé vált a mai napig. A múzeumkert is fontos tér, a belváros szívében a Pollack Mihály tervezte épülettel együtt kiemelt kulturális agorát képez.
Jelentős történelmi események helyszíneként is említhetjük a múzeumot.
– Kezdtük 1848-cal, de Jókai Mór születésének kétszázadik évfordulóján azt is érdemes megemlítenünk, hogy itt ravatalozták fel az írót, és még számos politikust és tudóst. Amikor a románok az első világháborút követően, 1919-ben ki akarták fosztani, és tele volt a múzeumkert román teherautókkal, akkor Fejérpataky László főigazgató zárta be az épület ajtajait, ablakait, mentve az értékeket. Harry Hill Bandholtz amerikai tábornok pedig elzavarta a fosztogató román katonákat a múzeumtól. Az intézmény a második világháborúban megélte Budapest ostromát, majd az 1956-os harcok idejét is, amikor a múzeumkertet harckocsik használták. A múzeum minden egyes négyzetméterével szerves része a magyar történelemnek, és ezt az itt lévő műtárgyak is szépen illusztrálják.
És hogyan érdemes mindezt megmutatni az érdeklődőknek?
– Ha megfelelően dolgozzuk föl és jól mutatjuk be a rendelkezésünkre álló felületeken a történelmünket, akkor el tudjuk magyarázni, hogy kik vagyunk mi, magyarok, és miért fontos a Kárpát-medence történetét kutatni. Használjuk a közösségi média felületeit, a közelmúltban feltárt somlói nyakék például a TikTokon néhány óra alatt csaknem százezer megtekintést hozott. A magyar muzeológia elég sokat szenvedett a második világháború utáni időszakban, és a hányattatott sors, az akkori károkozás még ma is érezteti hatását. A magyar tudományos sikereket objektíven lehet mérni, és ezeket az eredményeket, a tudósok életútját, a magyar géniuszt a rendszerváltás előtt nem mutatták be megfelelőképpen.
Manapság sikerül?
– A tízmilliós országunkban több mint tízmillió múzeumlátogató van évente. Ez elég jelentős szám. A magyar műkincsállomány rólunk szól, a mindenkori eszközhasználat a kérdés, és az, hogy mi, muzeológusok mennyire tudunk lépést tartani a korral. A múzeumi szakmát érintően manapság évente jönnek egyre újabb kihívások. Ma már nem kérdés, hogy ott kell lennünk a közösségi médiában. Olyan tartalmakat és produktumokat próbálunk a látogatók elé vinni, amelyek vonzzák a mai közönséget. A közösségi média nagy lehetőséget jelent a múzeum számára, hiszen a munkánk olyan tömegekhez tud eljutni, mint korábban sohasem. A nemzetközi szakmában egyre inkább vitatéma, hogy mivel mérhetjük a sikerességet. Az egy dolog, hogy mennyien jönnek el az épületünkbe, az pedig egy másik kérdés, hogy mennyi embernek biztosítunk hozzáférést akár olyan tárgyakhoz is, amelyek nem férnek el a kiállítótérben. A múzeumi tárgyak több mint 90 százaléka ugyanis a raktárakban található, a digitális hozzáférésekkel a kutatók és az érdeklődők is megismerhetik ezeket. Persze az eddigi gyakorlatok sem rosszak, de az új eszközök lehetőségeivel élnünk kell.
Ezzel a fiatalok felé is nyitni tudnak?
– A fiatalokat mindig a legnehezebb megszólítani. Tanulságos számunkra, hogy a fiatalok miként látják a múzeumok szerepét, és ezeket a gondolatokat megosztjuk a szakembereinkkel. A fiatalokat hiteles tudáshoz akarjuk juttatni. Egykor a tudás kizárólagos őrzői a múzeumok és a könyvtárak voltak, de az elmúlt évtizedekben, és különösen a digitalizáció, a mesterséges intelligencia világában ez már átalakult. Ma a múzeumok legnagyobb versenyelőnye a hitelesség, és ezt meg kell őriznünk. Részt kell vennünk a digitalizációban, de nem engedhetünk abból, hogy hitelesen mutassuk be a nemzeti örökséget, és az emberek megkérdőjelezhetetlen tudást kapjanak. A legalapvetőbb válaszokat a Magyar Nemzeti Múzeum tudja megadni azokra a kérdésekre, hogy mi, magyarok mit adtunk a világnak.
Mitől lesz hiteles a múzeum?
– A nemzeti örökség gondozása, menedzsmentje nagyon hosszú folyamat. A kiállításokon túl rengeteg programot, foglalkozást, konferenciát, kiadványt hozunk létre. A hitelességhez és az elismertséghez el kell végeznünk az adott esetben több évtizedig tartó, muzeológusok, gyűjteménykezelők, restaurátorok, régészek által együttesen elvégzett munkát. Ez olyan szellemi tevékenység, amely sokszor nehezen látható a közönség számára. Mi állandóan minőségi tartalmat szeretnénk adni az érdeklődőknek, és ismernünk kell a velünk szemben megfogalmazódó, gyorsan változó látogatói igényeket is. A turisztikai piacon működő nagy szereplők gyorsabban tudnak reagálni bizonyos aktuális kihívásokra, de nekünk nem az a legfontosabb feladatunk, hogy látványelemeket mutassunk be, hanem – amint már említettem – az, hogy hiteles tudáshoz juttassuk hozzá a látogatóinkat.
Miller Jakab Ferdinánd, Kubinyi Ágoston és Pulszky Ferenc – három XIX. századi főigazgató. Mit jelent az ő örökségük?
– Mércét adtak nekünk. Az elmúlt több mint 220 évben olyan emberek dolgoztak a Magyar Nemzeti Múzeumban, akiknek a példája meghatározza a mindennapi munkához való hozzáállásunkat. A Magyar Nemzeti Múzeumot hazánk legfontosabb közintézményének tartom, ahol munkatársaimmal csapatmunkát végzünk, a nemzeti örökséget gondozzuk.
A Sárvári járásból indult egy kis vasi faluból, Sótonyból. Bár családjával Budapesten él, manapság is sokat megy gyermekeivel a szülői házba. Legújabb könyve a fiumei villamosról jelent meg. Honnan jött az érdeklődése Fiume iránt?
– Gyermekkoromat könyvek között töltöttem el, rengeteget olvastam, majd regényt is írtam a délszláv háborúról. Kereskedelmi iskolába, később történelem szakra jártam, és közgazdász végzettséget is szereztem. Nagy hatással voltak rám azok a könyvek, amelyek az egykori magyar tengerészetről szóltak. Európa tizedik legnagyobb kikötőjét ugyanis a magyar állam beruházásával Fiuméban hozták létre. A tengerparti városban nem magyar gyarmatosítás zajlott, hanem a magyar állam és a helyiek együttműködése valósult meg. Így indult el ott Közép-Európa egyik első villamosa is, a villamosközlekedés megszervezése pedig a sikeres városok egyik szimbólumává vált. Az urbanizációs és gazdaságtörténeti kutatásaim is arra irányultak, hogy a modern Magyarország megszületését vizsgáljam. Ezekre a kutatási eredményekre nemzetközi konferenciákon horvát történészek, muzeológusok is hivatkoznak. Ma már elismerik, hogy a magyar állam nélkül nem valósulhatott volna meg a fiumei kikötői beruházás a Monarchia időszakában. Fontos, hogy közelítsük az álláspontjainkat, és itt, Közép-Európában meg kell találnunk azokat a közös pontokat, amelyekben a sérelmek helyett inkább az elmúlt évszázadokban megvalósult együttélésről tudunk beszélni.
Dr. Zsigmond Gábor történész, kulturális turisztikai szakközgazdász, főigazgató-helyettesként a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum megújításának szakmai vezetője volt, 15 könyv és több mint 100 tanulmány, szakcikk szerzője. Számos nemzetközi múzeumszakmai szervezet elnökségének aktív tagja, nemzetközi konferenciák gyakori előadója. 2024 óta a Magyar Nemzeti Múzeum főigazgatója.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu