Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Benzin helyett sűrített levegővel a tankjukban közlekednek a levegővel hajtott autók. Mexico Cityben jelentek meg először nyolc évvel ezelőtt, s napjainkban már több ezer fut belőlük a mexikói főváros útjain, mégpedig ötszemélyes taxi, kisteherautó és mikrobusz változatokban. Most, hogy az indiai Tata óriásvállalat is beszállt az eddigi gyártó, a francia MDI cégcsoport vállalkozásába, lendületet kaphat a levegővel hajtott – egyszerűbben: légmotoros – autók gyártása.
A sűrített levegőben tárolt energia egy speciális motorban, a légmotorban fejti ki hatását: a tágulási térbe jutó levegő hirtelen kitágulása hozza működésbe a dugattyút. Nem feszül benne annyi energia, mint a benzin–levegő keverékkel működő robbanómotorokban, ám ahhoz mégis elegendő, hogy akár egy öt-hatszemélyes autót is meghajtson. Ez a kevesebb energia azonban jobb hatásfokkal hasznosul, mivel az alumíniumváz, illetve a szénszállal erősített műanyag karosszéria könnyebbé teszi az egész járművet. A legújabb fejlesztésű, képünkön látható hatszemélyes légmotoros autó (Air Car) önsúlya például csak 700 kilogramm – igaz, teljesítménye is csak 22 lóerő. A jármű ülései alatt elhelyezett négy, henger alakú tartály rejti a sűrített levegőt, összesen 300 liternyit, 300 bar nyomásra sűrítve. Ennyi „szusszal” az autó – óránkénti 110 kilométeres csúcssebesség mellett – 200 kilométer megtételére képes. A tankoláshoz speciális töltőállomások állnak rendelkezésre, ahol három perc alatt telnek meg a tartályok. De a tulajdonos tankolhat otthon is a villamos hálózatról: az elektromos kompresszor négy óra alatt tölti föl az összes tartályt.
Ellenzőik a kis teljesítményt, illetve a viszonylag gyenge (törékeny) karosszériát róják föl a légmotoros autóknak. Fejlesztőik viszont azzal érvelnek, hogy tipikus városi autónak szánták-szánják járművüket, amelyekkel eleve nem is lehet nagy sebességgel száguldozni. És amelyek – nem utolsó sorban – tiszta levegőt pufognak ki szén-dioxiddal „dúsított” benzingőz helyett. Más kérdés persze, hogy a hajtásuk alapjául szolgáló levegősűrítéshez is energia, sőt tetemes energia kell, amelyet nagyrészt szén-dioxidot is kibocsátó erőművekben állítanak elő – az azonban vitathatatlan, hogy zéró károsanyag-kibocsátással üzemelnek.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu