Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Ha napközben nagy a hőség nyaranta, az átmelegedett, páradús levegő egyre könnyebb lesz, és egyre gyorsabban emelkedik a magasba. A vízpárával telítődő levegőrészek összeállva láthatóvá válnak: felhőt alkotnak, nagy melegben magas felhőtornyokká alakulnak. A felszíntől négy-hatezer méterre jutva a meleg levegő hideg légtömegekbe ér, és lehűl. Így már nem képes magában tartani a vízpárát, s az kicsapódik.
A folyamat során vízcseppek milliárdjai kavarognak föl-le a felhőben, rendezetlen mozgásuk, ütközésük, a levegő részecskéivel való súrlódásuk során hatalmas mennyiségű és erejű elektromos töltéssel telik meg a felhő. Közben viharos szél is támad a felhőzónában, ami tovább növeli a vízcseppek hánykódó mozgását s vele a légköri elektromosságot. A levegő oly mértékben telítődik elektromos töltéssel, feszültséggel, hogy képtelen többet befogadni, s a fölhalmozódott energia mintegy fölrobban. Ez a villámlás, illetve az azt kísérő mennydörgés: a felhők vagy a felhő és talaj között fölhalmozódott légköri elektromos feszültség feloldódása, az elektromosság kisülése.
A villámlás pillanatnyi jelenség, olykor csak a másodperc milliomod részéig tart. Erejére jellemző, hogy elektromos feszültsége gyakran eléri a százmillió voltot is, ami rendszerint húsz-harmincezer amper erősségű áramot indukál. (Összehasonlításul: egy átlagos izzóban csak néhány tized ampernyi az áramerősség.) A villámlás nyomában fölcsattanó dörgés oka a levegő hirtelen kiterjedése. A villámlás fényét akkor is azonnal látjuk, ha tőlünk távol dúl az égiháború, a dörgés hangja azonban sokkal lassabban ér el hozzánk. Ennek oka, hogy a fény valóban "villámgyorsan", 300 000 kilométeres sebességgel terjed másodpercenként, a hang azonban csak 330 métert tesz meg ugyanennyi idő alatt.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat adatai szerint hazánkban harminc zivataros nappal számolhatunk évente, amelyek 94 százaléka a nyári hónapokra esik. Tavaly mintegy harmincezer villámcsapást jegyeztek föl, eszerint egy átlagos zivatar idején ezer villámcsapás éri az országot. A villámok gyakorisága hazánk területén nagyon eltérő. A Mátrában, a Dunakanyartól északra, illetve Barcs, Nagyatád térségében igen gyakran, a Tiszántúlon, valamint Kőszeg környékén az átlagosnál ritkábban villámlik.
A villámcsapáskor fölszabaduló energiának a töredéke is veszélyes az élőlényekre, így az emberre is. A szokványos áramütéses balesetekhez képest azonban a mennykő reakcióideje gyakran olyan rövid, hogy a testen százamperos áram is átfuthat anélkül, hogy károsodást okozna. Ha az átfutás tartama hosszabb, az erős áram veszélyes következményekkel jár: égési sebeket okoz, az izmokban beálló görcs miatt pedig életfontosságú szervek működése bénulhat meg.
A villámcsapás akkor a legveszélyesebb, ha közvetlenül éri az embert. A hegytetőn, hegygerincen, a síkon, nyílt terepen vagy nagyobb vízfelület környezetében tartózkodó személy a villámhárító szerepét töltheti be: magához vonzza az áramot. A közvetlen villámcsapás rendszerint halálos. Kevésbé veszedelmes, ha az embert a közelében a földbe csapó mennykő áramütése éri. A lecsapó villám a legkisebb ellenállás mentén terjed szét. A szilárd, nedves talajon rendszerint a felszínen fut végig, úgy, hogy a keskenyebb mélyedéseken átugrik. Ha az ember éppen az útjába kerül, átfut rajta is.
Az elmondottakból következik, hogy zivatar közeledtével tanácsos elkerülnünk a helycsúcsokat, hegygerinceket, a sík, szabad terepet. Azonnal hagyjuk el a vízfelületeket, kerüljük a patakokat, a vízeséseket, a nedves talajt. Kerüljük a kiugró sziklákat, de a kis odúkat, barlangokat is. (A barlang vagy mélyedés csak akkor biztonságos, ha legalább másfél méter mély.) A gépkocsi hatásos védelmet nyújt villámcsapás ellen. Zivatar idején zárjuk be az ablakokat, és ügyeljünk, hogy benne ülve ne érintsük meg az autó fémrészeit.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu