A KTE tulajdonosa közölte, nem csak a gyenge eredmények miatt mentették fel Szabó Istvánt
nemzetisport.hu
Egy évvel ezelőtt, nyár közepén hajnalban vandálok felgyújtották Olaszország egyik leghíresebb, ma is élő szobrászának művét a nápolyi városháza előtt. Mire eloltották a lángokat, Michelangelo Pistoletto alkotása már a lángok martalékává vált. Nápolyból jelentjük: a Rongyok Vénusza újra áll!
Kép: Pistoletto alkotása tavaly nyáron teljesen a lángok martalékává vált
Kidobásra ítélt rongyokból, „művészi újrahasznosítás” útján jött létre a látványos installáció, Pistoletto egyik legismertebb műve: Vénusz, a szerelem és a termékenység római istennője háttal áll a nézőnek, előtte textiltömeg tornyosul. Napjainkban, az ökológiai válság idején az alkotás különösen aktuális, a fogyasztói társadalom kritikájaként és a túlhalmozás szimbólumaként kap értelmet.
Csakhogy a festő, művész és filozófus Pistoletto munkája nem mostanában készült, hanem évtizedekkel ezelőtt, és más üzenetet közvetített. Az 1960-as évek végén, 1970-es évek elején megalakult Arte Povera, az utolsó modern művészeti mozgalomnak tekintett irányzat visszatérést hirdetett az egyszerű eszközök, anyagok (föld, étel, hulladék), a szerény, természetközeli alkotás gyakorlatához. Ökológiai tudatosság helyett elsősorban a korszakban nemzetközileg kibontakozó absztrakt festészet és a Pop Art hatásai ellenében munkálkodó olasz alkotók, köztük Michelangelo Pistoletto a művészi kibontakozás új lehetőségeit keresték a kánonon kívül.
A képzőművész a mű első változatát először 1967-ben készítette el: a szerelem, a szexualitás, a szépség és a termékenység római istennője, Vénusz áll egy halom rongy előtt. A ruhahalmaz azokból a szövetdarabokból készült, amelyeket a művész Tükörfestményeinek tisztításához használt. A műnek számos változata látható a világ múzeumaiban és galériáiban.
A Rongyok Vénuszát a Napoli Contemporanea 2023 (Kortárs Nápoly 2023) kiállítás első installációjaként mutatták be tavaly június 28-án. A program azzal a céllal jött létre, hogy teret adjon a kortárs művészetnek a város utcáin és terein. A szobor gipszből készült Vénusza a neoklasszikus korból eredeztethető, Bertel Thorvaldsen dán szobrászművész XIX. századi, Vénusz almával című alkotása ihlette. A helyi önkormányzat értelmezése szerint „a Rongyok Vénusza kontrasztot állít a klasszikus hagyomány mozdulatlan szépsége és a kortárs mulandósága között”.
Alig három hét múlva ismeretlen vandálok felgyújtották, teljesen megsemmisült.
„A szobor elsősorban az újjászületést ünnepli, az egyensúly és harmónia megtalálásának szükségességéről szól a két elme között – nyilatkozta tavaly az akkor 90 éves művész. – A világ már amúgy is lángokban áll. Olyan szellemiség miatt gyújtották fel a Vénuszt is, amelyek a háborút szítják.”
Nápoly polgármestere döbbenetét fejezte ki az erőszakos cselekmény miatt, és rögtön hozzátette: a vandalizmus nem állhat a művészet útjába, és az installációt újra fogják készíteni. Állta a szavát, így nemrég magam is láthattam a Nápoly tengerpartjának közelében, a Piazza Municipio közepén, miként vonzza újra a különös és óriási alkotás az érdeklődőket.
nemzetisport.hu
borsonline.hu
life.hu
magyarnemzet.hu
szoljon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
magyarnemzet.hu
nemzetisport.hu
borsonline.hu
nemzetisport.hu
origo.hu