Kergetik a szupertankert

Veszélyes helyzet alakult ki a szomáliai partok közelében. Kalózok elraboltak egy hatalmas, 300 ezer tonnás, olajjal teli dél-koreai tartályhajót. A nyomába eredt egy ugyancsak dél-koreai romboló, de még csak terve sincs, hogy miként kapja el a kalózokat: a hajón a veszélyes szállítmány miatt még csak cigarettázni sem szabad, lövöldözni pedig végképp nem lehet.

Ország-világA. Fodor György2010. 04. 06. kedd2010. 04. 06.
Kergetik a szupertankert

A Samho Dream iraki kőolajjal megpakolva tartott az Egyesült Államok felé, fedélzetén 24 főnyi legénységgel (öten dél-koreaiak, 19-en fülöp-szigetekiek), amikor az Adeni-öbölben lerohanták őket. A rakomány legalább 1,5-2 millió hordó (1 hordó, „barrel”, 159 liter) gyúlékony anyag, melynek értéke meghaladja a 170 millió dollárt. A hajó feltehetően éppen azért nem tudott védekezni, mert az kockázatos: ha a kőolaj kiömlik, hatalmas környezeti kárt okoz, ha pedig kigyullad vagy felrobban, akkor mindenki elpusztul.

Mikor kiderült, hogy a szupertankert a kalózok vették birtokukba, Dél-Korea elrendelte a térségben tartózkodó rombolójának, hogy vegye üldözőbe a szomáliai partok felé tartó tartályhajót. A romboló ekkor még távol volt a Samho Dream-től, de hétfő estére beérte: most pedig nem tudja, mit tegyen. Egyelőre biztonságosnak vélt távolságban követi. Fegyverei alkalmasak arra, hogy akár a tőle 32 kilométerre lévő célpontot is megsemmisítsen, és van egy bevethető Lynx harci helikoptere is. Egy óriási „puskaporos hordóra” azonban lőni vagy azt megrohamozni azonban nem lehet.

A tartályhajó meglehetős biztonságban hajózott több mint ezer kilométerre a szomáliai partoktól. Amióta azonban az Európai Unió, a NATO és a biztonságos hajózásban érdekelt országok a térségben járőröznek, közel a szomáliai partokhoz, a kalózok is taktikát változtattak. Egy ideje több száz kilométerre a partoktól cirkálnak és keresik a zsákmányt. Ha pedig már birtokon belül vannak, nehéz elfogni őket a hajó legénysége életének veszélyeztetése nélkül.

A tartályhajó kívánatos célpont a kalózok számára. A hasonló méretű tankert, a szaúd-arábiai Sirius Start 2008 végén kerítették birtokukba, s tavaly novemberben elfogtak egy másikat is a Maran Centaurust. A váltságdíj ez utóbbi esetében 5,5-7 millió dollár körül volt.

Most mindenki figyel: hogyan tud feltartóztatni egy 4500 tonnás romboló egy 300 ezer tonnás tartályhajót úgy, hogy a legénység és a rakomány is épségben marad, a kalózok pedig megkapják méltó büntetésüket.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek