Nem dupláz a Merci?

Elmarad a Mercedes kecskeméti gyárbővítése – írta az Index.hu a hét elején. Akár több évet csúszhat a fejlesztés, így a termelés megduplázása is. Az okok között az európai autópiac gyengesége vagy a kereslet vártnál kedvezőtlenebb alakulása állhat, de nem kizárt, hogy a magyar gazdaságpolitikával kapcsolatos német elégedetlenségre vezethető vissza a tervek elodázása, netán elhagyása.

Ország-világBorzák Tibor2013. 06. 07. péntek2013. 06. 07.

Kép: Mercedes gyár Kecskemét, B-osztály, dolgozó, munka, munkahely, autógyár, kocsi összeszerelés, alkatrészek, gyártósor, futószalag, autóipar 2012.03.29. fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter

Nem dupláz a Merci?
Mercedes gyár Kecskemét, B-osztály, dolgozó, munka, munkahely, autógyár, kocsi összeszerelés, alkatrészek, gyártósor, futószalag, autóipar 2012.03.29. fotó: Németh András Péter
Fotó: Nemeth Andras Peter

A Daimler a kecskeméti gyár 2012. márciusi nyitásakor megerősítette, hogy alapvetően van lehetőség a bővítésre, az évi 150 ezer darabos termelési kapacitás duplájára növelésére, de ez a kérdés, állításuk szerint, azóta sem került napirendre. Ahogyan a szóvivő az MTI-nek fogalmazott: „Ha nincs döntés, akkor nincs is mit elhalasztani.” Szűkszavú és konkrétumokat mellőző a nyilatkozat, de ezt már megszokhatták a sajtómunkások, hiszen a Mercedes-gyár kommunikációs osztálya kezdettől fogva kiméri a tájékoztatást, főleg, ha „problémás” ügyről van szó. Más források után kell tehát nézni.

Frank Klein, a Mercedes-Benz Manufactu¬ring Hungary Kft. ügyvezető igazgatója a baon.hu információi szerint egy májusi rendezvényükön kijelentette, hogy hosszú távú céljaik vannak Kecskeméten. Ez a „vallomás” akár további fejlesztésekre is utalhat, és mivel a gyár 441 hektáros összterületéből eddig csak 160 hektárt építettek be, kézenfekvőnek tűnhet az esetleges telephelybővítés. Csakhogy a Daimler honlapján április 24-én megjelent közleményből kiderül: újabb – 300 millió eurót, 90 milliárd Ft-ot meghaladó – beruházást nem Kecskeméten, hanem Erdélyben terveznek. Kudzsirban 2013 közepétől, Szászsebesen pedig 2014 elejétől sebességváltókat gyártanak majd a Mercedes modellekhez.

Korai volt tehát az öröm? Nem kizárt, hogy a kapunyitás óta eltelt időszak alatt változott a német autógyár vezetésének véleménye, és már nem ítélik annyira kedvezőnek a magyar beruházási környezetet. S ennek egyenes következményeként inkább tőlünk keletebbre fejlesztenek. Amúgy pedig tudni lehet, hogy eredetileg is Romániában akartak építkezni.
 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek