Sportnapló: Ilyen kínosan spórolós lesz a jövő

Múlt vasárnap reggel 7 óra körül ágyat rengető dübörgésből és diszkrét kerozinbűzből eszmélkedett, aki a tévéjét az egyes csatornára kapcsolta.

Ország-világPalágyi Béla2014. 03. 21. péntek2014. 03. 21.

Kép: Image: 0187350764, License: Rights managed, Restrictions: Use subject to restrictions. Editorial use in print media and internet only. No mobile or TV. Commercial use with prior consent. Call +44 (0)1158 447447 for further information. Use subject to restrictions. Editorial use in print media and internet only., Germany's Nico Rosberg of Mercedes AMG Petronas celebrates victory in the 2014 Australian Grand Prix at Albert Park, Melbourne, Australia., Place: Australia, Model Release: No or not aplicable, Credit line: Profimedia-Red Dot, Press Association, Fotó: Profimedia-Red Dot

Formula One Motor Racing - Australian Grand Prix - Albert Park - Melbourne
Image: 0187350764, License: Rights managed, Restrictions: Use subject to restrictions. Editorial use in print media and internet only. No mobile or TV. Commercial use with prior consent. Call +44 (0)1158 447447 for further information. Use subject to restrictions. Editorial use in print media and internet only., Germany's Nico Rosberg of Mercedes AMG Petronas celebrates victory in the 2014 Australian Grand Prix at Albert Park, Melbourne, Australia., Place: Australia, Model Release: No or not aplicable, Credit line: Profimedia-Red Dot, Press Association
Fotó: Profimedia-Red Dot

 Melbourneben az Ausztrál Nagydíjjal megkezdődött a Formula–1 új idénye. Az idei kezdet nem egy a sok közül: valóságos forradalom söpört végig a karosszériákon és a motorháztetők alatt. A laikus könnyedén elsétál az újjá alakított versenyautók mellett, ám a hozzáértőknek – és a lelátókon ők vannak többségben – minden apró változás szellemi izgalmat jelent. Ami majd a mi, mogyoródi pályánkon is feltűnik, az a karcsúbb és alacsonyabb első légterelő, illetve az orrkúp közelebb került a betonhoz. A hajtómű is megújult, az 1,6 literes turbómotor 90 fokos, hathengeres rendszerű, 6-700 lóerővel viszi az autót, amihez 15 ezres fordulat dukál – így mindösszesen három-négy utcai autó erejét egyesíti magában. Takarékosabb is lett a verseny: egy-egy földi rakéta 100 kilogrammnyi üzemanyagot tankolhat, szemben az előző évi 150 kilogrammal (ami úgy 130 liternyi üzemanyagot jelent).

A hét sebességfokozat helyett nyolc között válogathat a versenyző. Viszont a verseny során keletkező hő- vagy mozgásenergia nem vész kárba: minden cseppet árammá alakítanak, s az ERS-nek nevezett kaszniban elraktározódik. Ha elfogadjuk, hogy a versenyautó a jövő országúti járműve, csak némileg megelőzi a korát, a versenypálya pedig kísérleti terep, akkor kikövetkeztethetjük, hogy hamarosan a szériakocsik is kínosan spórolósak lesznek majd az így összegyűjtött energiákkal. A tippelők Sebastian Vettel (Red Bull) győzelmét jósolták, de kapott a voksokból Lewis Hamilton (Mercedes) és Fernando Alonso (Ferrari) is. Kevesen hitték, hogy végül Nico Rosberg (Mercedes) locsolja szét a pezsgőt a dobogó tetején.

Érdemes a technikai hátteret figyelembe venni, márpedig a Mercinél ezzel most sem volt gond – még akkor sem, ha Hamiltonnak állítólag az egyik dugattyúja beszorult, ezért kellett idő előtt feladnia a versenyt. Akadtak kizárások is, a végeredmény a pályán elértekhez képest módosult: ugyanis számolási ellentmondás mutatkozott a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) és a Red Bull-lal a második helyen célba ért ausztrál Daniel Ricciardo között. A hivatalos álláspont: a szövetség illetékesei úgy mérték, hogy a hazai versenyző kocsijának tankjában az üzemanyag áramlási sebessége túllépte a 100 km/órát, míg a Red Bull szerint nem.

Az „erősebb kutya” elve alapján azonban Ricciardót kizárták, így Rosberg (német, Mercedes), Magnussen (dán, McLaren– Mercedes), Button (brit, McLaren–Mercedes) a dobogós sorrend. A forradalom tovább tart a lóerők körül, s a cél: kevesebb energiával gyorsabban.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek