Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Egy férfi vásárolt egy autót, amelyre három év jótállást vállalt az eladó márkaszerviz. Másfél év elteltével azzal vitte be a negyvenezer kilométeres szervizre, hogy a kocsi egy bizonyos fordulatszámon rángat és gyenge.
Javítgattak rajta, de a hiba egy év múlva, a százezres szerviz előtt újra jelentkezett. Az autószalon ekkor több mint másfél hónapnyi időt kért a hiba kijavítására, amibe a vevő beleegyezett. Két héttel a határidő lejárta előtt a márkaszerviz felhívta a tulajdonost, hogy még mindig nem sikerült kijavítani a hibát, így lehetséges, hogy a motorcsere lesz a megoldás. Csakhogy felmerült a gyanú, hogy a hatvan- és a nyolcvanezres szervizt a tulajdonos nem végeztette el, ezért kérték, hogy ezekről az átvizsgálásokról a számlát vigye be a szervizbe.
A tulajdonos ekkor elhozta az autóját a szervizből, és elállt a szerződéstől: pert indított azért, hogy visszaadhassa az autót és megkapja az árát. Szerinte ugyanis nyilvánvalóvá vált, hogy a szerviz nem tudja megfelelő időn belül kijavítani a hibát anélkül, hogy neki aránytalan kényelmetlenséget okozna. Márpedig ha ezek a feltételek teljesülnek, akkor az alapvető jótállási lehetőségek – a javítás és a kicserélés – mellett megjelenik az elállás lehetősége is.
Az autószalon viszont azzal érvelt, hogy a vevő elesett a jótállás lehetőségétől, mert elmulasztotta a kötelező átvizsgálásokat. Ezt a vevő azzal védte ki, hogy jelezte: a hiba már a két elmulasztott kötelező szerviz előtt keletkezett, azt jelezte is, de kijavítani nem tudták. Ekkor a szerviz arra hivatkozott, hogy a vevő által választott jótállási jog feltételei nem álltak fenn.
Ugyanis beleegyezett az egyik jótállási jog érvényesítésébe – a kijavításba –, s elfogadta az autószalon által erre adott határidőt, majd még ennek lejárta előtt elvitte az autót. Mire a felperes azzal vágott vissza, hogy azért vitte el az autót, mert az autószalonban bevallották, hogy nem tudják megjavítani.
A bíróság végül a márkaszerviznek adott igazat. Elállni csak akkor lehet, ha az eladó elfogadható határidőn belül vagy a vevőnek jelentős kényelmetlenség okozása nélkül nem tudja az árut javítani vagy kicserélni. Mivel a vevő ebben az esetben elfogadta a kijavítást és a határidőt is, ez a bíróság szerint azt is jelenti, hogy mindezek nem okoztak számára jelentős kényelmetlenséget, ezért nem térhetett volna át egy másik jótállási jogra.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu