Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Tudom, hogy a rendőrőrs nem éppen egy Fábry-show, de azért nem hiszem, hogy ne lenne olyan bűncselekmény, melynek a felderítése során egyszer ne húzódna mosolyra az egyenruhások szája. Jómagam az alábbi eset kapcsán – miközben, persze, mélységesen együtt érzek a megkárosítottakkal – értékeltem a furfangos csalók eljárásának diszkrét báját.
Valamennyien vagyunk úgy a családi hagyatékban talált kacat láttán, hogy eltűnődünk fölötte: ez vajon a nagymama alkotása a polgáriból, egy második osztályos rajzórán, vagy egy rejtőzködő Csontváry, a festő kora patikusi éveiből? Ilyenkor, ha jön a lehengerlő szakértelem, könnyen megadjuk magunkat, és örömmel vesszük a számunkra kedvezőbb alternatívát. Ezt az emberi gyengeséget használta ki egy csaló páros, mely szakértésben utazott.
A dolog úgy kezdődik, hogy érkezik egy szórólap: „Festményárverést rendezünk külföldi érdeklődőink számára. Tájképet, csendéletet, portrét, bármilyen tárgyú olajképet átveszünk. Ingyenes kiszállás és értékbecslés. Szakértelem, bizalom, garancia.” Egy mobilszámot kell csak megcsörgetni, s akció indul! Hamarosan tiszteletét teszi egy snájdig úriember és egy megnyerő asszonyka, megjelenésük minden kritikát kibír. S indul az aukcióra válogatás. Szemrevételezés, nagyítós elemzés, méricskélés, szaktudás felvonultatása – miközben a tulajdonosok a kezüket tördelik a döntésre várva, ami hamarosan megszületik: „Nos, a kép megfelel az aukció követelményeinek, induló árnak egymillió forintot javasolunk, mivel az árverésen sokan keresnek hasonló zsánerképeket…”
A tulajdonos meg van főzve. S innen már csak néhány formaság következik, mint például az angol nyelvű katalógus elkészítése: „Ez, ugye, bagatell, természetesen ennek a költségeibe önöknek is be kell szállni: színes nyomat negyvenezer, fekete-fehér harmincötezer.” És a szakértők most érkeztek el a lényeghez: nyílik a buksza, a tulajdonos fizet, mivel a kedvező árban benne van a szállítási költség, az értékbiztosítás, a restaurálás, no meg a részvételi díj, hiszen nyilvánvalóan ott akarnak lenni a lecsapáson. (A becsapáson már túl vannak…) A még nagyobb bizalomért ilyen felvetések röppennek fel: „Az induló árat garantáljuk, esetleg előleget is küldünk, itt a névjegyünk, de egy hónapig ne érdeklődjenek, mert az előmunkálatok legalább annyi ideig tartanak.” Miközben a család gondolatban kiporciózza a milliót, eltelik egy hónap, aztán még egy, majd jön a névjegyről leolvasott telefon megcsörgetése: mégis, ha lehetne tudni valamit arról az aukcióról… A választ szenvtelen géphang mondja: „A hívott számon előfizető nem kapcsolható.”
Kis hal – jó hal, tartja a német mondás. Ám ha a „szakértők” csak napi öt efféle bizalomgerjesztő akciót bonyolítottak le, a beszedett összegért máris elég sok nagy halat adnak…
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu