Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Hogyha álomautó, akkor biztosan valami ritka, gazdája fensőbbségét hirdető, piros, fekete vagy sárga, fülrepesztően hangos, rakétagyors, méregdrága csodára gondolunk, amit megvenni csupán kevesek képesek szerte a világban.
Képzeljünk el hát valami olyat, ami nem száguld rakétaként, de bűztelen, zajtalan, megfizethető, tartós négykerekű. Nos, a tervezők már meg is alkották a gáz, az elektromos, a hibrid (hagyományos vagy környezetkímélő tüzelőanyag, valamint áram), sőt a hidrogén- (füst helyett vizet pufog ki) hajtású kocsikat.
Csak az a bibi, hogy tömegre vetítve a benzinben négyszázszor annyi az energia, mint az ólom- és százszor több, mint a lítium-ion akkumulátorban, s még mindig hússzor annyi, mint a Tesla gyár vadiúj Quant s-Sportlimousine nanoFLOWcell elnevezésű elektromos csodatechnológiájában. (Ha már a furcsa neveknél tartunk, említsük meg a MAN gyárnak az Év Autóbusza címet a minap elnyert Lion’s City GL CNG típusát.
A CNG a sűrített földgázt jelenti, az ezzel hajtott motor lényegében ugyanarra a teljesítményre képes, mint a dízelolajjal működő.) A villanymotoros autó töltéstároló üzemmódban működik: a „bespájzolt” elektromos energiát többnyire akkumulátorból (némelyik szuperkondenzátorból) kapja, az úgynevezett regeneratív fékezéskor pedig az elhasznált energia egy része visszatöltődik az akkumulátorba.
A villanymotoros autókkal akad egy-két gond. Ilyen az ár: ma még csaknem a duplája a benzinesének. Az akkumulátorok cseréje 3-5 évenként esedékes, ami nem olcsó mulatság.
A hatótávolság sem túl sok: 200 kilométer körüli, aminek megtétele után jöhet a lassú (6-8 óra) vagy a gyors (maximum 60 perc) töltés (Magyarországon négy évvel ezelőtt avatták fel az első elektromos töltőállomást, Székesfehérváron). Ezzel szemben a fenntartási költség alacsony: nappali árammal kilométerenként 5-6 forint körüli.
A minap bemutatták az első elektromos taxikat a fővárosban. A Nissan Leaf (négy év alatt 125 ezer darabot adtak el belőle a világon) akkumulátorait 199 kilométernyi fuvar után kell feltölteni a kijelölt ingyenes töltőtelepeken, a teljesen lemerült akkuknál fél óra alatt 80%-os töltöttség érhető el.
Evés közben jön meg az étvágy: a Leafot előállító Nissan és a Mitsubishi, melynek i-MiEV típusjelű elektromos kocsija Japánban négymillió forintnyi jenbe kerül, közös villanykisautó gyártásába kezd, mely legkésőbb 2017-ben kerül a piacra 11 ezer eurós, azaz kb. 3,4 millió forintos áron. Már álmodunk róla!
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu