Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A játékszenvedély élteti, amikor tervez. Finta József azok egyike, akik átrajzolták a főváros arculatát. Ezért is fájlalja, ha a szakmán kívülálló ötletelőké lehet a döntő szó. Útirajzai különlegesek: a szálloda tetején ülve örökítette meg a párizsi háztetőket. Kossuth-díjas építészünk nemrég vette át az idén elsőként odaítélt Nemzet Művésze díjat.
Kép: Finta József épitész 2014.11.08. fotó: Németh András Péter, Fotó: Nemeth Andras Peter www.napocska.eu
Erdélyi gyökerek. Egy grafikája előtt állunk a Vigadó Galériában. A közelmúltban tárlaton mutatták be a hamarosan 80 éves építész szabadkézi rajzait, több évtized termését. A képen finom rajzolatú fűzfagyökerek, szívósan kapaszkodók. Nem egy turista művei ezek. Finta József felmenői közt erdélyi lelkipásztorok sorát találjuk. Nagyanyja a Kós Károly művében szereplő híres Varjú nemzetségből származik. A rajzain magyarbikali fejfák, négyfiatornyos kalotaszegi templom, parasztházak, egy letűnt világ emlékei.
– Egész életemben rajzoltam. A nagyapám Váralmáson volt református esperes, s gyerekfejjel a nyarakat a lelkipásztor rokonoknál töltöttem. Hazajártam mindig Erdélybe, és ezt teszem a mai napig. Ezekből a XVII–XIX. századi fejfákból, amiket papírra vetettem, már egy sincs meg. Jártam úgy, hogy lerajzoltam egy 1700-as évekből származó parasztházat, és a következő évben a nyomát sem találtam. Ez egy pusztuló, meggyűrt világ...
– Ugyanígy megy tönkre a magyarországi falvak egykori arculata is.
– Ezt a folyamatot magunk is végigéltük. Volt néhány évig egy 1700-as években épült sváb parasztházunk Vérteskozmán, amely egy halott falu, de gyönyörű. Az építészek előírták a tulajdonosoknak, hogy semmit nem változtathatnak a régi házakon. Mire a parasztok fellázadtak, mondván, ők nagyobb ablakokat szeretnének, több fénnyel. Nehéz igazságot tenni, de a legfontosabb, hogy megmaradjon e településeken a lakosság. Ami megmaradt a régmúltból, azt pedig védeni kell, nehogy összeomoljon.
– Művészi álmokat dédelgetett ifjúkorában, máig ír verseket. Mégsem tagadhatná, hogy építész szemével látja a világot.
– Élvezettel rajzolom például a kupolák, lépcsők szövetét vagy a párizsi kéményeket, manzárdtetőket. Van egy kedvenc szállodánk, ahová rendszeresen visszajárunk a feleségemmel. A szobánk franciaerkélyén át szépen kimászom a bitumenes fedésű tetőre, sőt egy széket is kihurcolok. Onnan ugyanis remekül látni Párizst. Lenyűgöz, ahogy az egész város belekapaszkodik az égbe.
– Melyik a kedvenc korszaka?
– Talán furcsán hangzik egy mai építész szájából, de vallom, hogy az építészetet a gótikánál kellett volna abbahagyni. Belebolondultam a gótikába, nem tudok beleunni, hogy megörökítsem az értékeit. Mallorcáról például úgy hírlik, hogy a részeges német házmesterek járnak oda nyaralni, holott a szigeten gyönyörű katedrálisban gyönyörködhetünk. A firenzei dóm szentélye is fantasztikus erejű hely. Rómában pedig nem mindennapi élmény, hogy a vacak, de remek fekvésű szállodánk szobájából rajzolhatom a Pantheont. Ráadásul már akad római étterem, ahol ismerősként köszöntenek. Velencébe húsvétkor járunk, amikor belefáradunk a télbe. Olyankor bejuthatunk este a fény miséjére. A San Marco-székesegyház aranykupolái úgy ragyognak, hogy szinte szétrobbannak a fénytől. Máskor, miután átverekedjük magunkat a turisták tömegén, megkeressük azokat a helyeket, ahol az olasz gyerekek rugdossák a labdát a templomok falához.
– Ezek szerint mindenhol rögvest otthonosan érzi magát?
– A hollandok világa kicsit furcsa számomra. Amikor ott jártunk, az egyik gótikus templomukban cicifix-kiállítást rendeztek, a másik környékén pedig rossz lányok vertek tanyát. Így ott sajnos nem állt módomban rajzolni.
– A kiállítás nyomvonalán haladva lépjünk be az építészet termébe! Akik ismerik az életművét, tudják, hogy szállodák sorát tervezte, például a Duna InterContinentalt, a Hotel Novotelt, a Volga Szállót. És az egyik legismertebb plázát, a Westend City Centert. Melyik volt a kedvenc épülete?
– Nem a rendőrséghez való érzelmi kötődésem miatt, de a Rendőrpalota tervezése jó emléket hagyott. Az épület külső képébe ugyanis alig szóltak bele. Előfordult ugyan, hogy egyetlen éjszaka alatt több százmillió forinttal kellett megrövidíteni a költségvetést, mondván, különben nem épül meg az egész. Az ember ilyenkor muszájból lecsípi a kért összeget.
– Közismert, hogy az építész többnyire „gúzsba kötve táncol”. Megesett, hogy szabad kezet kapott?
– A Bankcenternél a kilencvenes években nem kellett visszafognom magam. Kanadából érkezett egy legendás beruházó, egy több nyelven beszélő úr. Elmentünk Olaszországba, egy kőfaragó üzembe gránitot választani, s biztatott, ne érjem be a legolcsóbbal. Ő volt az a partner, aki az üzleti érdeken kívül mindig figyelt a minőségre is. Talán más okból érdekelt volt benne, hogy ne legyen olyan olcsó a kő.
– Ahogy egy színész dédelget szerepálmokat, úgy egy építésznek is lehetnek ábrándjai, merész ötletei...
– A játékszenvedély űz, amikor dolgozom. Azt szoktam mondani, addig jó, amíg egy gyermek alkotási vágya lobog az emberben. Kis túlzással, felnőtteket már nem is engednék házakat tervezni. Az egyik elképzelésem szerint a kormányzati negyed és a kibővítendő állatkert egy vonalba, gerincre került volna. Még viccelődtünk is, hogy így organikusan lehetne kormányt váltani. Csak elég lenne időnként felhúzni a nagyragadozók ketrecének falát, és az oroszlánok tennék a dolgukat.
– Milyennek álmodta meg a jövő fővárosát?
– Meggyőződésem, hogy Budapesten olyan unikális dolgokkal kellene előrukkolni, amelyeknek nincs párjuk a világban. Ilyen lehetne például az általunk tervezett, egyedülálló épülethíd, a Bolyai híd, melyet egyetemi klubok, éttermek népesítenének be. Ebben nagyon hinnék. A Dunán pedig izgalmas vízi életet lehetne kialakítani. Vannak tervek, melyek megvalósulásában még reménykedünk. S olyanok is, melyek végleg papíron maradnak. Az ember megtanulja, hogy aztán már ne fájjon...
– Van esetleg olyan, amit fájó szívvel lát a városképen?
– Bárhová megyünk is a világban, mindig nagyon jó hazajönni. Budapest fekvése egyedülálló, és az építészete sem rontott ezen, sőt rálicitált. Minden adottsága megvan ahhoz, hogy Közép-Európa kulturális, kereskedelmi, informatikai, turisztikai centruma legyen. Tudatosan kellene fejlesztenünk, hogy e központszerepre alkalmassá tegyük. Meg kell találni azokat a pontokat, ahová érdemes belenyúlni fejlesztési szándékkal, ahol ha ott értéket teremtünk, annak van kisugárzása.
– Olyan ez, mintha követ dobnának egy állóvízbe...
– A Belváros utcarendszere részben középkori, részben eklektikus, ez tudatos rehabilitációra szorul. A sötét, szűk udvarú házaiban lakni szinte reménytelen, ezért is ürült ki a Belváros. Értő kezekkel kell hozzányúlni, hogy a védettsége, műemléki jellege megmaradjon. Az udvarokat zöldíteni kéne, az épületeket lakhatóvá tenni, hogy visszacsalogassuk az agglomerációba menekült fiatalokat. Nonszensz, hogy kiürültek a Belváros mellékutcái, ahogy az is, hogy a Csók Galéria helyén cipőbolt nyílik.
– Merész elképzeléseket álmodott építészként a Dunára is...
– Izgalmas kérdés, hogy a rakpartokat, a folyót és a várost hogyan szőhetnénk össze egy szövetté. Olyan hellyé, ahol mindenki megtalálja, amit keres: a turisták és a „bennszülöttek”, a pestiek is. Tehetnénk azért is, hogy a Duna-korzó élete elevenebb legyen. Óriási lehetőséget rejtenek a város testébe behasított teherpályaudvarok is. A tetejükre lehetne építeni például új városnegyedeket, zöld felületeket, akár a Nyugatinál, akár a Délinél. Üdvös volna még egyszer átgondolni, hogy mi legyen a Budai Várnegyeddel. Európa egyik legszebb kulturális központját lehetne ott megvalósítani véleményem szerint. A múzeumi negyed terve pedig nem győz meg. A szakmai érvek azonban sokszor pusztába kiáltott szónak számítanak. Bele kell nyugodnunk, hogy ez egy átmeneti, változó kor, amely instabil építészettel jár.
– Mit tehetne széllel szemben a szakmájuk?
– Szeretném, ha az építészek nagyobb beleszólást kapnának a városfejlesztési kérdésekbe. Nem föltétlenül jó az, ha nem építész ötletelők döntik el, hogy hogyan alakuljon egy város. Olyan társadalmi tanácsokat kellene létrehozni sok szakemberrel, amelyekben a tudás, a szakavatottság és az erkölcsi tartás összeadódik. Ha a tagok kellő fantáziával is bírnak, ők tudnák igazán megmondani, milyen legyen Budapest, milyen legyen Hódmezővásárhely vagy éppen Debrecen. Ez sajnos még várat magára.
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu