Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Sokszor mondjuk egy-egy magyar művészre: világhírű. A valóságban ez olykor csak annyit jelent, hogy turnézik a nagyvilágban vagy gyakran meghívják egy bizonyos országba, mert kedvelik. Az itthon élők között valójában kevés az igazi világsztár. (Például Marton Éva az opera ragyogó csillaga volt, de a pályája csúcsán nem Magyarországon élt.)
Most van egy nagyszerű karmesterünk, Fischer Iván – ő tényleg világhírű. Ő és a Budapesti Fesztiválzenekar. Fischer karizmatikus művész, egész lényéből zene árad. Amikor vezényel, gyakran ül boldog mosoly az arcán. A minap a francia komolyzenei csatornán, a Mezzón fedeztem fel, Beethovent dirigált. S hát a New York Times a világ legjobb zenekarának nevezte a Fesztiválzenekart. Aki hallotta már őket, tudja, hogy az amerikai kritikust is megérintette az ezekből a művészekből áradó öröm és boldogság. Fischer Iván régóta missziójának tartja, hogy a rangos koncerttermek mellett azoknak is elvigye a klasszikus zene varázsát, akik másként nem találkoznának vele. Hisz abban, hogy a zene képes különleges kapcsolatot építeni az emberek között nemtől, társadalmi helyzettől, etnikai hovatartozástól vagy éppen nyelvi különbségektől függetlenül. S tesz is érte, szép és jó dolgokat talál ki. (Felejthetetlen például a Beethoven kilencedik szimfónia 1993-ban, amikor szerb, horvát és bosnyák kórusok énekeltek együtt a Hősök terén – miközben odahaza lőtték egymást.)
Legutóbb azt határozta el, hogy nehéz sorsú fiatalokkal is igyekszik megismertetni a muzsikát. Legújabb kezdeményezésében a zenekar nemcsak nézőként, hanem immár közreműködőként is számított a hátrányos helyzetű gyerekekre. Ezért – öt év kihagyás után – a múlt héten a fővárosi Hősök terén ismét ingyenes koncertet adott a zenekar. Ezt közvetítette még aznap este a Duna Tévé.
Mendelssohn Szent Iván-éji álom című művének részleteire mutatott be koreográfiát az ország több településéről érkezett kétszázötven gyerek. Egyszerű, de ihletett táncot jártak, különösen a Tündértánc volt megható. A karmester azért választotta ezt a szép, közismert tündérmesét, hogy illusztrálja: a tündérek mindenkiből kihozzák a jót! Minden szám után dicsérte, buzdította a kiskamaszokat, akárcsak a hétezer fős közönség. Mit sem számított, ha valaki véletlenül elvétette a lépést. Amúgy nagyon ügyesek voltak.
A karmester úgy gondolja, akár egy szikra is elég, hogy fellobbantsa a tüzet: egy esemény, egy élmény – és örökre a komolyzene híve marad az esetleg véletlenül odatévedő hallgató is. Ezekben a gyerekekben alighanem ott volt a szikra. Különben is sokszor tapasztaltam már, hogy sokkal szélesebb közönséget tud megérinteni a komolyzene, mint hinnénk. Emlékeznek még az első karmesterversenyre 1974-ben? Több millió néző imádta Kobajasit. Hát az MTVA sikertörténete a kis virtuózokkal? Nemcsak a cukiságuk miatt élveztük annyira a műsort, hanem a remekül kiválasztott zeneszámok okán is. A múlt heti TérTáncKoncert valószínűleg újabb híveket toborzott. Nem mond ennek ellent, inkább erősíti, hogy volt a műsorban argentin tangó, mambó a West Side Storyból, bizonyítandó, hogy a könnyű műfajban is sok maradandó érték van. S lám, Mendelssohnra is lehet hip-hopot táncolni…
Újévkor a megagiccs Mága Zoltán-koncertet nézhetjük a köztévén, mert a műsortervezők úgy vélik: ez kell a népnek. Ilyenkor gondoljunk arra, hogy van nekünk egy Fesztiválzenekarunk. És egy Fischer Ivánunk. Akkor miért kell őket francia csatornán keresni?
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu