Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
Bemutatása óta díjeső hullik egy fiatal rendező első nagyjátékfilmjére. Eddig a cannes-i nagydíj a legrangosabb elismerés, amihez fogható a Mephisto 1982-es Oscar-díja óta nem érte a magyar filmművészetet – és nem kizárt, hogy mindez megismétlődik: Magyarország a Saul fiát nevezte a jövő évi Oscar-díjra a legjobb külföldi film kategóriában.Komoly eséllyel.
Az ember örül a nagy sikersorozatnak, s persze, hogy nagyon kíváncsi lesz. Természetesen tudja azt is, hogy a film témája a holokauszt, igyekszik felkészülni a borzalmakra, nézőként megpróbál némi távolságot tartani, hogy ne menjen tönkre a végére. De ez az önvédelem csak az első két percig működik. Aztán végleg beszippantja a történet, a látvány, a hangok, az arcok, s már ott is van, aminél iszonyúbb hely talán még soha nem volt a világon…
Mert ha Aushwitz maga a pokol, akkor a sonderkommandó terepe a pokol legmélyebb bugyra. A rabokból álló csapat kapta feladatul az embereket beterelni a gázkamrába, majd a holttesteket elégetni és a hátrahagyott holmit szétválogatni. Saul az egyik gyermekben saját fiát véli felismerni. Innentől kezdve egyetlen cél élteti még a már halott lelkű embert: tisztességesen, emberhez méltóan eltemetni a fiát. Ennyi a történet, amelynek egyediségéhez, különlegességéhez méltó a megvalósítás.
A ma már nem használt keskenyfilmes megoldás, a kaotikus zajok, a főszereplőt zseniálisan megformáló Röhrig Géza arca és tekintete mind egy irányba mutat. A kamera szinte Saul vállán van, ezért mindig úgy érezzük, hogy vele megyünk, együtt rójuk a köreit.
Hogy jó film-e? Ez eszünkbe sem jut, nem lehet semmi ilyen ismerős kategóriába beletuszkolni. Amikor vége van, a nézők percekig meg sem tudnak mozdulni. Éjjel nem képesek aludni, napokig kóvályognak. Semmi direkt szörnyű látvány nem volt, mégis fejbe vagyunk vágva. Hát mi ez, ha nem művészet?
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu