Ijedtség, sötét jóslatok, intő jelek... Kell-e féltenünk autóiparunkat?

A VOLKSWAGEN károsanyag-kibocsátási botránya alaposan felkavarta a világ tőkepiacait, de aggódni kezdtek a cég gyárainak helyet adó országok gazdaságpolitikusai is. A félelemnek lehet alapja, hiszen a cégcsoport világszerte csaknem 600 ezer dolgozójának megélhetéséről van szó.

Ország-világVeseta Nándor2015. 11. 13. péntek2015. 11. 13.
Ijedtség, sötét jóslatok, intő jelek... Kell-e féltenünk autóiparunkat?

A Volkswagen konszern sokmilliárdos céltartalékolással, szigorú költségcsökkentéssel, a gyártás és a technológia átalakítását érintő elképzelésekkel válaszolt a fenyegető problémákra. Habár az előzetes számok alapján az autóik iránt mutatkozó kereslet továbbra is erős, a dízelekre hosszabb távon várható alacsonyabb igény miatt a fejlődési irány az alternatív hajtással ellátott gépjárművek piacra vitele lehet. A német pénzügyminiszter igyekszik tompítani a félelmeket, de a vállalaton belül több tízezres létszámleépítéstől tartanak. Leginkább a cég központjában, Wolfsburgban aggódnak, ahol az egész város jóléte függ a gyártól. 

Magyarországon Győrben van a cégcsoportnak gyáregysége (itt gyártják az Audikat), amely méretében szintén meghatározó, nem csupán a város, de az egész ország számára. Nos, itt a probléma: a VW döntései alapjaiban írhatják át a magyar GDP növekedésére vonatkozó kormányzati terveket. A Bank of America szakértői Csehországot és Magyarországot hozták ki a botrány potenciális következményeiben leginkább érintetteknek, számításaik szerint kedvezőtlen esetben akár a nemzeti jövedelem 1-1,5 százaléka is eltűnhet. A magyar ipar egyértelműen legjelentősebb súlyú ágazata a járműgyártás. Az első fecske még a '90-es évek elején idetelepült Opel gyár volt, őket követte a Suzuki, az Audi és a Mercedes, mellettük számos kisebbnagyobb beszállító veszi ki a részét napjaink sikerágazatának kibocsátásából. Mondanunk sem kell, hogy a bármely ágazatnak való túlzott kitettség komoly veszélyekkel járhat az ország gazdasági stabilitása szempontjából. Elég csak a korábban az elektronikai ipart fókuszba helyező gazdaságpolitika kudarcára gondolni: bizony volt idő, mikor a Nokia számított az ország legjelentősebb exportőrének. A gazdasági ciklikusság pedig előbb-utóbb az autógyártást is eléri. 

Számunkra pillanatnyilag kedvező hír, hogy a jelek szerint az Audi győri gyáregysége jól jöhet ki a VW-botrányból, miután – az elmúlt évek beruházásainak köszönhetően – a csoport legújabb motorjait itt állítják elő. A kivételes státust jól példázza az is, hogy néhány hete újabb 32 milliárd forintos beruházást és további létszámbővítést jelentettek be Győrben. A mostani ijedtség mégis intő jel kellene, hogy legyen: ne tegyünk fel mindent egy lapra! Ha megrogyna az ágazat, legyen az ország számára egy másik ajtó is, amit kinyithatunk.

Szerzőnk, Veseta Nándor a GeoPro munkatársa
www.geopro.hu
Telefon: 06 1 489 8800
E-mail: [email protected]

 

 

NYEREMÉNYJÁTÉK!

"Gazdálkodj Ügyesen" címmel nyereményjátékot hirdet a Geo Professional Portfolio Zrt. (GeoPro)

Válaszoljon helyesen a megadott kérdésre és nyerjen!
A helyesen válaszolók között a játék végén kisorsolunk:

- 20 darab könyvcsomagot 5000 Ft értékben
- 30 darab Vidék íze 1/4 éves magazin-előfizetést
Részletek itt: Nyereményjáték

HETI KÉRDÉSÜNK
Az alábbiak közül melyik cégcsoport nem rendelkezik
magyarországi gyártókapacitással?
A) Suzuki
B) Hyundai
C) Volkswagen


 

A játék időtartama: 2015. november 6 – november 27. A borítékok beérkezési határideje:
2015. december 4. Beküldési cím: Geo Professional Portfolio Zrt., „Gazdálkodj Ügyesen”,
1036 Budapest, Lajos u. 48–66. B. épület, II. emelet.
Vagy játsszon velünk online a www.geopro.hu/jatek oldalon!

Sorsolás időpontja: 2015. december 7., hétfő
10.00 óra. Nyilvános sorsolás helyszíne: 1036 Budapest, Lajos u. 48–66. B. épület, II. emelet.
A tájékoztatás nem teljes körű, a hivatalos játékszabályzat megtalálható: www.geopro.hu/jatek

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!