Az én képernyőm: Tilla és a nők

A TV2 egyik legtehetségesebb műsorvezetője Till Attila. És amúgy is jó arc: okos, jó humorú, nagyon természetes, ráadásul jól is néz ki. Neki még az is jól áll, amikor a stylistok őrült cuccokat adnak rá. Nagy kár, hogy a tévécsatorna sokszor vásári kikiáltónak használja, nemegyszer gagyi műsorokhoz. És cserébe adni lehet egy lehetőséget, hogy időnként megmutathassa, működnek még a szürke agysejtjei. No persze szigorúan csak az éjszakai műsorsávban!

Ország-világUjlaki Ágnes2015. 12. 13. vasárnap2015. 12. 13.
Az én képernyőm: Tilla és a nők

Ez a Propaganda című portréműsor. És tényleg neki való: ismert vagy kevésbé ismert személyiségeket lazán, könnyedén, de alaposan felkészülve, rendhagyó módon bemutatni. Tilla gyermeki módon tud rácsodálkozni furcsa dolgokra, meglepetten felnevet – azt is gyakran, spontán s igazi vidámsággal teszi. Most egy olyan évada megy, amikor nőket mutat be, nagy teljesítményt nyújtó és/vagy érdekes személyiségeket. Egyikük sem mindennapi nő, de úgy látom, azért váltogatja a „normálist” a kicsit bizarral. Kezdte Tenki Rékával.

Ez a szabálytalan arcú, mégis szép ifjú nő szerintem a jövő nagy drámai színésznője. Máris lenyűgöző a tehetsége. Magasztaló kritikákat kapott legutóbbi szerepéért is, a betegen született, meghalt gyermekét gyászoló, férje által bántalmazott asszonyért. Ebben a portréban különösebb újdonság nem volt: egy értelmes, öntudatos, ifjú színésznőt láttunk, akár lehetett volna egy másik műsor is.

A második nő viszont fantasztikus! Bevallom, Fajgerné Dudás Andrea Júlia festőművész nevével eddig nem találkoztam, s azt sem hittem volna, hogy ilyen alkotói nevet választ valaki. Először azt hittem, ez valami geg, de nem: valódi név. Amúgy illik is hozzá. Úgy néz ki, mint egy falusi háziasszony, kislányhangon csicsereg és kőkemény, ironikus képeket fest, ráadásul nagyon jókat! Az eat-art – ételt olykor igen gusztustalanul felhasználó, képeibe belekomponáló – művész önmagát nőművészként definiálja, a női szerepeket pedig saját tapasztalatain keresztül vizsgálja. A hagyományos női szerepek elemzése mellett fontosnak tartja felhívni a nők figyelmét önmaguk elfogadására. Meddőség, elhízás, meztelenség (a sajátja is): sok-sok tabutéma, rengeteg humorral, erős kifejező eszközökkel. Fajgerné Dudás Andrea Júlia azt mesélte, milliókért sem adná el a képeit, ha tudná, hogy egy raktárban kötnek ki, nem megbecsülve. A pucéron porszívózó férjéről készült festménye például egy banki tárgyalóban lóg a falon – nagyon tetszik neki a gondolat, hogy e műve alatt zajlanak komoly férfiak fontos üzleti megbeszélései. Tilla nagyon jól vette e fura, jópofa nő dolgait, sokat nevettek együtt.

A következő női portré nagyon másmilyen nőt mutatott be. Katona Ildikó bankár, az MKB vezérigazgató-helyettese, naponta milliárdok sorsa függ tőle. A nagyon csinos, nőies megjelenés kőkemény, rendkívül céltudatos asszonyt takar. Bizony, nem lehetett könnyű ilyen magasra jutni. Egy megjegyzése is mutatja: szerinte egy magas rangra azért neveznek ki fiatal férfit, mert sokat várnak tőle, és azért neveznek ki nőt, mert az már sokat bizonyított. A bankárnő, gondolom, sokat egyensúlyoz tízcentis cipősarkain…

Már (keddi) lapzártánk után következik Kis Tibor Noé, aki férfiként úgy került be a sorozatba, hogy transznemű, vagyis férfi testben nőnek érzi magát, ezért többnyire női ruhában is jár. Ha Fajgerné munkássága alkalmas a polgárpukkasztásra, akkor ez az író még sokkal inkább – nyilván ezért is van az éjszakai időpont. Első regényében megírta ennek a nagyon nehéz sorsnak a történetét, méghozzá remekül. Egy igen bátor ember. Szerinte jobb hely lenne a világ, ha a nemi szerepeket lazábban kezelnénk. Előre tudom, hogy Tilla tapintatosan, de profi kíváncsisággal faggatja majd.

Utolsóként Rost Andrea jön majd. Vele már nagyon sok beszélgetést hallottunk. A szép és tehetséges opera-énekesnő karrierje mintha pár éve megtört volna… Ha ezt is kibogozza Till Attila, akkor megint érdemes lesz fennmaradni a késő, éji órán.

Ezek is érdekelhetnek