Égiekkel játszó földiek - Mi történhetett az egyiptomi géppel?

Egyre több rejtély övezi a múlt csütörtökön lezuhant egyiptomi utasszállító gép katasztrófáját. Hétfőn újabb csavar került a történetbe: kiderült, hogy a pilóta váratlan zuhanási manőverét a füstjelző riasztása okozta.

Ország-világMarkos Mária2016. 05. 27. péntek2016. 05. 27.

Kép: The Imam of al Thawrah Mosque, Samir Abdel Bary, gives condolences to Tarek Abu Laban, center, who lost four relatives, all victims of Thursday's EgyptAir plane crash, attends prayers for the dead, at al Thawrah Mosque, in Cairo, Egypt, Friday, May 20, 2016. The Airbus A320 plane was flying from Paris to Cairo with 66 passengers and crew when it disappeared early Thursday over the Mediterranean Sea. (AP Photo/Amr Nabil), Fotó: Amr Nabil

Tarek Abu Laban
The Imam of al Thawrah Mosque, Samir Abdel Bary, gives condolences to Tarek Abu Laban, center, who lost four relatives, all victims of Thursday's EgyptAir plane crash, attends prayers for the dead, at al Thawrah Mosque, in Cairo, Egypt, Friday, May 20, 2016. The Airbus A320 plane was flying from Paris to Cairo with 66 passengers and crew when it disappeared early Thursday over the Mediterranean Sea. (AP Photo/Amr Nabil)
Fotó: Amr Nabil

Párizsi légügyi források szerint Mohamed Ali Shoukair a földi légi irányítással közölte pár perccel a zuhanás előtt, hogy kényszerleszállást kénytelen megkísérelni, mivel a gép megtelt füsttel. Az M6 francia tévécsatorna információi szerint a több percen át tartó beszélgetés közben Shoukair végig a gép feletti ellenőrzés megtartásával küzdött.

Ezek az állítások ellentmondanak a nyomozás hivatalos álláspontjának, miszerint nem volt rádiókapcsolat az utasszállító és a földi irányítás között. Az egyiptomiak tagadnak, szerintük a francia tévécsatorna állít valótlant, s ragaszkodnak ahhoz, hogy a pilóta nem tudott kapcsolatba lépni velük.

A vészsüllyedés az egyik legveszélyesebb manőver, mivel hatására megváltozik a fedélzet légnyomása, egyes feltételezések szerint ez vezethetett ahhoz, hogy a gép két éles fordulást követően 7620 méter magasságból a Földközi-tengerbe csapódott.

Az, hogy megtörtént-e a rádióbeszélgetés vagy sem, mindenesetre csak az egyik vitatható része a történetnek. Török lapértesülések szerint egy pilóta szemtanúja volt egy Isztambul felett elrepülő, zölden villogó ismeretlen objektumnak, alig egy órával az MS804-es járat lezuhanása előtt. Egy biztos, a fekete doboz megtalálásáig csak találgathatunk, mindenesetre megy a versenyfutás az idővel, megjelenésünk után még jó két hétig van esély arra, hogy a jeladója alapján előkerítsék.


MI TÖRTÉNHETETT?
- Mechanikai hiba: az, hogy súlyos műszaki hiba lépett volna föl – például a motor felrobbanása –, kevéssé valószínű, nyilatkozta a The Telegraphnak Gerard Feldzer légügyi szakértő, hangsúlyozva, hogy a repülőgép viszonylag újnak számított, 2003-ban helyezték üzembe. Ráadásul az A320-as Airbus kiváló biztonsági paraméterekkel rendelkező, a világ legkeresettebb utasszállítói közé tartozik.
- Lelőtték a repülőgépet: szakértők szerint ez a feltételezés is valószínűtlen, mivel a térség a világ egyik legjobban ellenőrzött területe. A roncsok átvizsgálása ad majd erre a kérdésre választ.
- Felrobbantották a gépet: ennek egyelőre ellentmond, hogy – lapzártánkig – egyetlen terrorcsoport sem vállalta magára a cselekményt. Az egyiptomi légügyi miniszter, Serif Fati szerint a terrorcselekménynek nagyobb a valószínűsége, mint a műszaki problémának.

Ezek is érdekelhetnek