Ilyen állapotban van a kórházba került Dévényi Tibor
origo.hu
A közelmúltban hosszú hallgatás után nyilvánosság elé lépett Barack Obama és felesége, Michelle. felavatták a volt elnöki pár hivatalos portréját a Smithsonian Nemzeti Arcképcsarnokban. Az esemény nem egyedülálló: Washingtontól Berlinen át Moszkváig regnáló és leköszönt politikusok nem csak a nemzetközi politikai színpadokon tűnnek fel, de a művészetben is. De hogyan kovácsolnak hatalmi tőkét egy festményből? Erre kerestük a választ Pintér Dániel Gergő kommunikációkutatóval.
Kép: A man looks at a painting depicting Russian president Vladimir Putin at the "SUPERPUTIN" exhibition at UMAM museum in Moscow on December 6, 2017. / AFP PHOTO / Yuri KADOBNOV, Fotó: YURI KADOBNOV
Nincs politikus, aki előbb vagy utóbb ne kívánkozna festővászonra. Van, akinek kötelessége, más el is várja, hogy kiállítótermekben (is) csodálják. Arisztokratáktól megörökölt főúri allűrről vagy a nemzeti identitás erősítését szolgáló több évszázados gyakorlatról lenne szó? Az államférfiak saját nagyságuknak vagy a nemzeti emlékezetnek hódolnak és pózolnak a piktor előtt? A cél és a motiváció országonként, földrészenként és politikai vezetőként más.
Pintér Dániel Gergő PR-stratéga, a BME és a METU kutató-oktatója szerint a valósághoz sokkal közelebb jár az a megközelítés, amely mindezt a politikai élet kínos velejárójaként, az álesemények alternatívájaként értelmezi. Egy-egy államfői portré kapcsán nem szabad elfeledkezni az egyéni pszichológiai aspektusokról sem: aki valaha reflektorfényben állt, annak rövid pihenő után belső kényszerré válik, hogy újra figyeljenek rá. Nagyon zavaró, ha elül a taps, és csönd lesz a nézőtéren.
„A festményeknek szimbolikus énmárkaépítő funkciójuk van; elsősorban arra jók, hogy regnáló vagy éppen leköszönő amerikai elnök tisztsége lejártával is jelentős pozíciókat töltsön be, a nyilvános térben továbbra is meghatározó brand maradjon. Az Egyesült Államokban komoly hagyománya van annak, hogy a közéleti szereplők mandátumukat és a politika porondját idővel a civil szektorra cserélik. Ehhez látni kell, hogy a politikusok élete ma már állandó médiajelenléttel jár, a „békeidőszak” is folyamatos kampánytevékenységként értelmezhető. A legpesszimistább olvasat szerint a döntéshozók 2018-ban már csak elenyésző mértékben fordítják idejüket valódi szakpolitikai tevékenységre, zömében kizárólag PR-tevékenységet folytatnak. A festményeken való pózolást kevéssé főúri allűrnek tartom, mint inkább a média tematizálását, a választópolgárok figyelmének elterelését célzó kísérletnek. Populárisabbá, befogadhatóbbá teszik a politikát, miközben az igazi kérdéseket reflektorfényen kívülre szorítják” – véli Pintér.
A kommunikációkutató szerint a politika tapasztalati valósága a nyelvi-művészeti produkció, a teljesítőképesség felől közelíthető meg. A szavak, audiovizuális szimbólumok erővel, hatalommal telítettek – kijelölik a korszellem, az aktuális kánon határait. „Művészet és politika kölcsönösen hat egymásra, egyik sem létezik »tiszta« formájában; mindkettő célja a befolyásolás, érzelmek, gondolatok kiváltása. Ennek megfelelően a korszellem is szimbólumokon és rítusokon keresztül öröklődik tovább. Ebben a tekintetben tehát ha ezek a portrék szimbólumoknak tekinthetők, akkor 2000 év múlva nagyon lesújtó képe lesz az akkoriaknak a mostani emberekről.”
Az Obama-festménynek van egy másik érdekes adaléka, ez pedig maga a festő. Kehinde Wiley az első afro-amerikai festő, akinek műve bekerült a nemzeti arcképcsarnokba. „A művész személye tudatos választásnak tűnik az Obama család részéről – véli Pintér Dániel Gergő. – Jól jelzi, hogy az elnökségről való távozás után is az Obama házaspár szívügye maradt a feketék társadalmi helyzetének javítása és a szegregációs kérdések megoldása, melynek igyekszik élére állni.”
A festmények szimbolikája is hasonlóan tudatos döntés eredménye – „ez Obama életútja”, ahogy a festő megfogalmazta. Egy kicsit afrikai – erre utal a liliom –, egy kicsit hawaii (jázmin), és egy kicsit chicagói – a Szelek városának hivatalos virága a krizantém.
Ha keletebbre megyünk, ott is találunk politikai szimbólumként értelmezhető festményt: Dai Jianyong sanghaji képzőművész a „Krizantém-arc” címet adta annak az alkotásának, amelyen Hszi Csin-ping elnököt viccesen, fintorgó arcán bajusszal ábrázolta. „A virág, ami Amerikában Chicago növénye, az a kínai szlengben az ánuszt jelenti. Ami tehát az Egyesült Államokban hatásos médiakampány, az máshol, szociokulturális távolságtól függően akár börtönt is jelenthet.” Való igaz: Dai Jianyong is öt év fegyházat kapott pimaszságáért. „A médiahekk amúgy erős imázsépítő elem is lehet. Hatására a portré alanyától függetlenül elkezdenek az adott politikusról beszélni: reflektorfényt kap anélkül, hogy tett volna érte. Persze nem árt tudni, hogyan kell erre előnyösen reagálni: Obamáról például nagyon sok karikatúra jelent meg, hiszen jellegzetes arcvonásokkal rendelkező férfi, akit rengetegszer ábrázoltak majom képében. Ezen ő mindig nagyvonalúan felülemelkedett és kellő öniróniával reagált.”
A kínai elnök 2015-ben, a művészek feladatáról szóló, egyébként Mao Ce-tung volt kommunista vezető 1942-es beszédét megismétlő „szónoklatában” egyértelműen leszögezte: egyetlen dolguk a rendszer kiszolgálása. „Ennek tükrében érthető a Dai-jal szembeni eltúlzott reakció. Míg nyugaton a művészet az önkifejezés és a szabadság jelképe, a diktatórikusabb berendezkedésű távol-keleti országokban inkább a hatalom szolgálóleánya. Kanonizálja a politikai erőt, a korszellem pedig kijelöli azokat a műveket, amelyek a propagandista szempontok szerint tovább örökítendő eszmei irányok. Ez a célorientált művészeti koncepció rendkívül hatékony, mert nincs ellenpólusa.”
Pintér Dániel Gergő szerint a politikai festmények – jellegüknél fogva – mindig karikaturisztikusak; a politikusra mint márkára jellemző termékjelleget ugyanis csakis ez a formátum tudja megfelelően felnagyítani vagy éppen háttérbe szorítani. „Ha egy mellőzött előnyös tulajdonságról van szó, látszólag támadó célú az alkotás, ha viszont egy kellemetlen személyiségjegyet felejt el vizualizálni az adott művész, akkor szervilis. Az alkotónak azonban mindvégig tisztában kell lennie azzal, hogy elsősorban a politika és nem a művészet »fogyasztóinak« készülnek ezek a művek, ebben a tekintetben pedig nagyon sokat számít az is, hogy az ábrázolt alany mennyit tolerál.” Angela Merkel német kancellárról kevés portré kering. Először 2015-ben a Times címlapján jelent meg róla Collin Davis olajfestménye. Az akkor az Év emberévé választott politikus ábrázolása egyszerre sugall kritikát és pozitív kisugárzást: Merkel kemény hidegsége humanisztikus gondolkodásmóddal párosul. A 2017-es Vogue-borító – Elizabeth Payton műve – is hasonló szándékkal született: erőt és gyengédséget áraszt.
Vlagyimir Putyin 2017. december elején jelentette be, hogy újból indul a 2018-as orosz elnökválasztáson. A hatalmas meglepetést nem okozó hírrel egy időben nyílt Moszkvában a SZUPERPUTYIN című kiállítás, ahol hívei és kritikusai több mint harminc szobron és festményen csodálhatták a 18 éve a hatalom csúcsán lévő politikust. A cári palástban vagy épp Mikulás-öltözetben, medvével viaskodva és lóháton pózoló Napóleonként egyaránt ábrázolt elnökről született alkotásokat Pintér Dániel Gergő szerint mégsem lehet egyértelműen az önimádathoz vagy a lakájművészethez sorolni. „A megfoghatatlan politikai trónusról a művészet segítségével leemelt, a hétköznapi helyzetben ábrázolt Putyin önreflexív, sok esetben még humoros is, mely a népszerűségét gyaníthatóan csak tovább fokozza. Az autokrata, önkényuralmi jegyek is karikaturisztikusak, ami akár szimpatikussá is teheti az orosz elnököt. Támogató társadalomkritika jelenik meg az alkotásokon, mely azt jelzi: nem veszi magát annyira komolyan, vele akár ezt is meg lehet tenni. Ennek köszönhetően a politika sokkal profánabbul és hétköznapibban jelenik meg, mint ahogy az emberek alapvetően gondolják.”
Mindez kulturális és történeti értékkel is bír. Az önmagát ismétlő idő különös fintora, hogy az alkotások a hidegháború korszakát idéző, az 1960-as években az Egyesült Államokból indult pop art stílusjegyeit viselik magukon, orosz köntösbe csomagolva, így a korszellem értékes darabjaivá válnak. Mindez Pintér Dániel Gergő szerint annak is betudható, hogy az elmúlt tíz évben a közösségi médiának és a kommunikációtechnikai fejlődésnek köszönhetően a politikusok kvázi „beköltöztek a nappalinkba”. „Olyan látszatdemokráciában élünk, amelyben akár mi magunk is megszólíthatjuk a vezetőket személyes oldalaikon keresztül, közvetlenül nekik címezhetjük az üzeneteinket. Éppen emiatt mára a Z generáció teljesen közömbössé vált. A nemzedék tagjai előszeretettel fogyasztják inkább az 50 évvel ezelőtti pop- kultúrát, mint hogy Facebookon kommenteljenek Putyinnak. Ez is egyfajta politikai ellenreakció, a zsarnokokkal szembeni rokonszenvvel azonban nem árt óvatosnak lenni: Adolf Hitlerről is született ugyanis popkult kiállítás.”
Az egyéni tehetségeket különösen szereti a sajtó, s ezzel tisztában vannak a leköszönt vezetők is. Jó néhány államférfiról köztudomású, hogy szakítva a politikusi pályával, később művészként jelentős kultúrdiplomáciai tevékenységet végzett. Ezzel kapcsolatban jegyzi meg Pintér Dániel Gergő: „Nemcsak a tudományban, de a politikában is jól működik a Máté-effektus. A Bibliából átemelt elmélet szerint akinek van, annak még több adatik, akinek meg nincs, az is elvétetik. Ha sikerült átütni egy adott ingerküszöböt politikusként, bármit csinálsz utána, arra úgyis odafigyelnek majd az emberek.” Dwight D. Eisenhowert – elnöki mandátuma lejárta után – Winston Churchill festészete ösztönözte arra, hogy palettát ragadjon. Az Egyesült Államok 34. elnöke teljesen huszadrangú festőnek számított, de nem volt híján az önkritikának. Egyszer azt nyilatkozta: „Elégették volna a festményeimet, ha nem vagyok elnök.” George W. Bushnak annak idején jó oka volt arra, hogy elkezdett festeni. A Fehér Házból távozva, tekintélyén esett csorbát is kiköszörülendő, az iraki háborús uszításról szerette volna elterelni a figyelmet. Két önarcképe egy malőrnek köszönhetően került nyilvánosságra: feltörték egyik rokona e-mail fiókját. A hekkelés eredménye végül az lett, hogy a dallasi elnöki múzeumban harminc festményéből álló kiállítást rendeztek. Csak a vörös szőnyeg hossza szabta meg annak határait, mely kortárs politikus portréja kerüljön fel a falra. A Wikipédián megjelent fotókról kopizott képeken látható volt Putyin és a volt angol miniszterelnök, Tony Blair is. S mit gondol minderről a kommunikációs szakértő? „Bush – akinek a közéletben maradási kísérletei görcsös izzadságszagot árasztanak – szintén jó példa az egyéni pszichológiai problémára. Kikapcsolták felette a reflektorfényt, mégis muszáj valahogy visszakerülni a porondra.”
origo.hu
borsonline.hu
life.hu
hirtv.hu
haon.hu
origo.hu
mindmegette.hu
vg.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu
origo.hu