Újkori hőskultusz

Ha kell, a pillantásukkal lézert lövellnek, máskor a világűrből mentik meg a világot. A Marvel Comics képregényfigurái hiába tapossák nyugdíjas éveiket, sikerük nyolcvan éve töretlen. A képregénygyár históriája szorosan összeforrt a műfaj történetével.

Ország-világMarkos Mária2019. 11. 20. szerda2019. 11. 20.
Újkori hőskultusz

Mindaddig jórészt ismeretlen kiadvány jelent meg az újságosstandokon 1939. augusztus 31-én. A puha kötésű, tízcentes füzetke borítója – melyen egy férfi pisztollyal tüzel valamilyen hatalmas, lángoló lényre – „mozgalmasságot, rejtélyt és kalandot” ígért.

Ez volt az első Marvel-képregény, egy társaság szerény kezdete, amely a következő nyolc évtizedben szuperhősök globális birodalmát építette fel.

Rosszcsont kölyök

Az első képregény 1896. október 18-án jelent meg a New York Journal hasábjain. Richard Felton Outcault különös figurája, Mickey Dugan a főhőse, egy mindig kalandra kész, csúnyácska, foghíjas, kopasz kisfiú, akit a ruhájának színe alapján nevezett el Yellow Kidnek. A rosszcsont kölyök kalandja egy egész oldalt foglalt el, és nem sokkal később már több kockából álló képsorrá változott.

Yellow Kid „atyja”, Outcault eredetileg a Thomas Edison Laboratórium tudományos és technikai illusztrátora volt, e minőségében rendkívül pontos és részletes rajzokat készített. Szórakozásból kezdett karikatúrákat, majd képtörténeteket rajzolni. Az újságok példányszámának növekedésével a képregények mind szélesebb rétegekhez jutottak el, s egyre népszerűbbek lettek, rajongótáboruk ma is hatalmas.

Katzenjammer Kids kalandjai például 1897 óta jelennek meg folyamatosan, ma mintegy 50 amerikai újság olvasói vehetik kézbe. Az internet korában alakult ki az úgynevezett webcomics, az online felületen olvasható képregény.

A Marvel Comics első száma alig több mint egy évvel utóbb jelent meg az azóta is fő konkurenciának tekintett DC Supermanje után, azonban a Marvel teljesen más típusú szereplőkkel lépett színre. Megszületett az antihős figurája, kinek szuperképességébe mindig egy-egy morzsa csúszott: hibáival, gyengeségeivel sokkal inkább a hétköznapi emberekhez hasonlított.

Ez a későbbiekben sem változott, gondoljunk csak Spiderman (Pókember) vagy Hulk karakterére, akiket a bűntudat vagy a düh motivál. Az, hogy a Marvel nyolc évtizeden át vonzó tudott maradni, annak is köszönhető, hogy karakterei és történetei nem csak az olvasói igényekre épülnek.

Első megjelenésüktől kezdve hűen tükrözik a társadalmi változásokat is. Az 1940-es évek képregényei a megerősödő totalitárius rendszerekre reflektálnak. Egyik leghíresebb, 1941-ben megjelent borítóján Amerika Kapitány magának Adolf Hitlernek húz be egy hatalmasat. Ez a tendencia később sem változott.

Amerika Kapitány szembeszáll Hitlerrel.

Drágább mint egy műalkotás Az egyik legdrágább képregényfüzet, ami aukción elkelt, a Spider Man első, 1962-ben megjelent száma: 1,1 millió dollárt fizetett érte a vevője. De az olyan karakterek, mint az X-Men, Iron-Man és Hihetetlen Hulk első példányai is dollárszázezrekért cserélnek manapság gazdát.

A hangsúly egyre inkább az adott kor fontos felvetéseire, többek közt a társadalmi igazságosság kérdésére, az előítéletek elleni küzdelemre helyeződött. X-Men és Black Panther, azaz a Fekete Párduc az előítéletek problematikáját vitatják meg az ebben a tekintetben mélyen megosztott nemzetben. Utóbbi az első fekete szuperhős az amerikai képregényekben, alakját az amerikai polgárjogi mozgalom ihlette.

A kezdeti sikerek ellenére az 1950-es évek végére a Marvel a csőd szélére került. A gödörből való kiutat az akkoriban a rivális DC-nél dolgozó Jack Kirby 1958-as visszacsábítása jelentette. A művész egy sor új szereplő – köztük a Fantasztikus Négyes, a Bosszúállók vagy az X-Men – társaságában felélesztette a régi hősöket.

Több száz új karaktere – és azok filmen, televíziós műsorokban megjelenő későbbi „reinkarnációi” – dollármilliárdokat termelnek mind a mai napig. A műfaj témái a '80-as évektől egyre komolyabbakká, mi több, komorabbakká váltak.

E forradalminak számító változás Frank Miller fiatal New York-i művész színre lépésével indult, amikor is átvette a Marvel „Daredevil” (Fenegyerek) sorozatának írását és rajzolását. A keményvonalas krimik és a japán mangák világából kölcsönzött elemek az egyik legkifinomultabb olvasmánnyá tették a képregény műfaját, rabul ejtve a felnőtt olvasóközönséget is.

Ez az irány a Deadpool bölcs vándorának 1991-es megjelenésével teljesedett ki. A Marvel – és a képregény műfaja – a 2000-es években a filmvásznon ért újra a csúcsra: 2008-ban mutatták be a Vasembert. A Marvel 2009-ben a Disney tulajdonába került, a másik nagy kép regénykiadó óriást, a DC Comicsot a Warner stúdió vásárolta meg.

A Marvel képregényvilág hősei.

Szupercsapat A Fantasztikus Négyes egy kitalált szereplőkből álló szuper hőscsapat a Marvel Comics képregényeiben. A csapatot Stan Lee és Jack Kirby alkotta meg 1961 novemberében. A csapatra gyakran utalnak „Marvel első családjaként” is. A Fantasztikus Négyesnek hagyományosan négy állandó tagja van. A csapat első tagjai Mr. Fantastic tudós és feltaláló, Láthatatlan és öccse, Fáklya, valamint a Lény, pilóta voltak. Tagjai szuperképességeiket egy űrbéli tudományos küldetés során szerezték, mikor a testüket kozmikus sugárzás járta át.

Beköszöntött a nagy költségvetésű képregény-adaptációk korszaka, Tim Burton, Christopher Nolan rendezők például sok milliárd dollár hasznot termeltek ki csak a Batman-franchise-ból.

A legújabb képregényfilmek – a Marvel kapitány vagy a Bosszúállók: Végjáték – egyenként több mint egymilliárd dollárt söpörtek a globális jegypénztárba. Ami, lássuk be, nem is olyan rossz eredmény egy olyan társaság esetében, amely többször is a csőd szélén tántorgott.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek