Nem sztárok az olvasztárok

Csak a bizonytalanság biztos a diósgyőri kohászok számára. A DAM 2004 Kft. tulajdonosai bejelentették mintegy 900 ember csoportos leépítését, de a munkásgyűlésen csupán elnyúló üzemszünetről szóltak.

Hírek, információkPalágyi Edit2009. 03. 11. szerda2009. 03. 11.
Nem sztárok az olvasztárok

Derült égből villámcsapásként érte a diósgyőrieket, hogy áprilisig illetve májusig szinte az összes dolgozójától megválna az acélmű. A DAM 2004 Kft., vezetői február végén jelentették be a munkaügyi központnál a 878 főt érintő csoportos létszámleépítést. Igaz, hogy a cég már decembertől leállította a termelést, az elbocsátás híre mégis meglepte a kohászokat. Akkor sem lettek nyugodtabbak, mikor a héten munkásgyűlésen tájékoztatta őket az ügyvezető, Mladen Pejkovics, aki azzal érvelt: csak kilenc hónapra, legfeljebb másfél évre állnának le, mert a világválság miatt csökkentek a megrendelések. S azután a szükséges fejlesztések után újra elindulna az acélmű. A dolgozók viszont nem bíznak benne, hogy hónapok, esetleg egy év után újra összekovácsolható a szélnek eresztett csapat.

A miskolci polgármester vezetésével Kohászati Krízis Munkacsoport alakult, mely többször ülésezett már, hogy megoldásokat keressenek. Közben a szakszervezet is tárgyal a cég vezetőivel, a régiós munkaügyi központ főigazgatója pedig miniszteri megbízottként munkálkodik a DAM ügyén. Káli Sándor polgármester szerint a műtétet elkezdték, de a beteg kohászat még messze van attól, hogy lábra álljon. Egyelőre csupán biztató ötletek születtek: a Diósgyőri Öntöde Kft. például stabil piaci kapcsolatokkal bír, ott néhány tucat kohász állást találhat, ha kellő támogatást kap a társaság. Egyelőre ugyanis még az energiaellátás is bizonytalan az egykori gyárterületen gyökeret vert cégek számára. A helyzet olyan, mintha egy önállósodni vágyó család másokkal közös villany- és vízórából kapná az energiát, csakhogy ez esetben a „háziúr” még a rogyadozni látszó DAM volna. Problémát okoz az is, hogy az acélmű területe évtizedek óta osztatlan közös tulajdon, pedig már 72 vállalkozás próbál boldogulni rajta.

Közben a hasonló tulajdonosi körrel bíró acélóriásnál, a Dunaferrnél is megszorításokat terveznek: a vezérigazgató bejelentette, hogy áttérnek a négy napos munkahétre. Vasas szakszervezeti vezetőjük, Mucsi Zoltán azonban azt nyilatkozta lapunknak: a 32 órás munkahetet ilyen formában elfogadhatatlannak tartják, ráadásul sokan műszakpótléktól is elesnének. Így Dunaújvárosban is gőzerővel folynak a tárgyalások – várhatóan még hetekig.

Milyen kilátásokkal kecsegtetik a DAM-os vasasokat? Hol remélnek újra munkát a kohászok, hengerészek? – erről a diósgyőriek számolnak be a Szabad Föld 2009/11. számában megjelenő riportban.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a Szabadföld Google News oldalán is!

Ezek is érdekelhetnek