Kemencétől az asztalig

A szakbolthálózat fejlesztésével és a közvetlen értékesítés erősítésével javítaná a pékségek piaci pozícióit a Magyar Pékszövetség - írja a vnegyed.hu. A kereskedelmi láncolat kiiktatásának köszönhetően jóval több nyereség maradna a gyártónál, több pénz jutna fejlesztésekre, a termékek pedig jobban igazodnának a fogyasztók ízléséhez.

Iparkodó2009. 08. 29. szombat2009. 08. 29.
Kemencétől az asztalig

A közvetlenül a fogyasztóknak értékesített pékipari termékek aránya hazánkban igen alacsony. Míg Nyugat-Európában – egyebek mellett Ausztriában, Németországban és Franciaországban – a gyártók a pékáru hatvan-hetven százalékát saját szakboltjaikban adják el, Magyarországon a megtermelt termékek mindössze tizenöt-tizenhat százaléka jut egyenesen a fogyasztóhoz. Emiatt komoly nyereségtől esnek el a pékségek, hiszen az értékesítésből származó hasznuk nagy részét a kereskedők fölözik le. – Az átvételi árak nyomottak, tehát nagyon kicsi a nyereségtartalom. Az árrés, valamint az egyéb juttatások, visszatérítések révén a haszon legnagyobb része nem a gyártónál, hanem a kereskedőnél csapódik le. A közvetlen értékesítés ösztönzésével ezt a trendet szeretnénk megfordítani, hiszen ha a pékségek több terméket adnak el egyenesen a fogyasztóknak, a haszon nagyobb része náluk marad – idézi Werli Józsefet, a Magyar Pékszövetség titkárát a vnegyed.hu.

A szakember szerint a fogyasztó és termelő közti közvetlen kapcsolat a gyártmányfejlesztésre is áldásosan hatna, hiszen a gyártók a vásárlók ízlésvilágát megismerve azok kedve szerint formálhatnák, fejleszthetnék termékeiket. – Jelenleg a kereskedelem próbálja közvetíteni a fogyasztói igényeket, ám úgy tűnik, ez nem nagyon sikerül, hiszen ők csak abban érdekeltek, hogy olcsón jussanak nagy térfogatú termékekhez – vélekedik Werli.

A szövetség szerint nemcsak a hagyományos szakboltok fejlesztésével, hanem mozgóbolthálzat kiépítésével is lehetne növelni a gyártók eladásait, ennek kialakításához azonban pénzre van szükség. A szervezet már dolgozik a hálózat kiépítésén; kedvező hitel- és pályázati lehetőségeket kutatnak fel a szövetség tagjai számára. Reményeik szerint a mozgóárusításhoz kedvet érző pékségek kedvezményes hitelhez juthatnak, és viszonylag alacsony önrésszel foghatnak hozzá a mobil értékesítéshez. – A mozgóárusításhoz szükséges gépjárművet a különféle követelményeknek megfelelően alakította ki egy szakértő vállalkozás; a mintapéldányt Orosházán, az Európai Kenyérünnepen mutatták be a szakmának és a fogyasztóközönségnek. Már folynak tárgyalások arról, hogy a szövetség tagjai ennek megvásárlásához kedvező kamatozású hitelt kaphassanak – részletezi Werli József. Terveik szerint körülbelül kétmillió forint önrésszel lehet majd megvásárolni a járművet.

– Azt szeretnénk, hogy a fogyasztók keressék a sütőipari vállalkozások szakboltjait és közvetlen kapcsolatot létesítsenek a termelővel, mert a vásárlóknak is érdekük, hogy az ízlésüknek megfelelő, jó minőségű termékhez jussanak – fogalmazott a titkár.